ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می‌گیرد؟ (۱)

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می‌گیرد؟ (۱)

با سلام خدمت شما مخاطبین و همراهان همیشگی استودیو معماری فرشید حسینی. اگر در حوزه معماری فعالیت داشته باشید که قطعا چندین بار با این موضوع دست و پنجه نرم کرده‌اید و اگر هم معمار نباشید اما برای طراحی دفتر، منزل یا هر فضایی دیگری به یک معمار مراجعه کرده باشید، قطعا برای برقراری ارتباط صحیح بین خود و معمار مورد نظر چالش‌هایی داشته‌اید. ما در این مقاله از استودیو فرحو قصد داریم به ارتباط موثر بین این دو بپردازیم و برای شما این موضوع را باز کنیم که ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می‌گیرد؟ لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اگر شما به عنوان یک معمار فعالیت می‌کنید، این مطلب دقیقا و به طور خاص برای شما نوشته شده است. شما به عنوان فردی که تخصص معماری دارید باید برای خود اصولی را در نظر بگیرید که روابط و کیفیت کاری شما را بهبود ببخشد. این موضوع در شغل‌های دیگر نیز صدق می‌کند اما شما به عنوان یک معمار باید بیش از دیگران به این موضوع اهمیت بدهید.

پیش از هر چیزی شما باید این موضوع را برای خودتان ملکه ذهن کنید که همه فعالیتی که شما در حال انجام هستید به واسطه وجود مشتری شکل گرفته و اگر روزی این مشتری‌ها نباشند، شما هم کاری برای انجام دادن نخواهید داشت. پس این موضوع باید سنگ بنای دیدگاه شما نسبت به مشتری باشد.

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می‌گیرد؟

ارتباط موثر بین شما به عنوان یک معمار و یک فرد که فضای مورد نظر خود را برای طراحی به شما سپرده است، به واسطه انجام و رعایت برخی نکات بهبود خواهد یافت و به نقطه درستی خواهد رسید. ما در ادامه مطلب این نکات را برای شما لیست کرده‌ایم. این نکات عبارتند از:

به کارفرمایان خود احترام بگذارید

شما به عنوان یک معمار در وهله اول باید این موضوع را ملکه ذهن خود کنید که شما یک معمار و یک هنرمند هستید، بنابراین نباید به شغل خود به عنوان یک تجارت نگاه کنید. اغلب معماران ذات اصلی شغل خود را فراموش می‌کنند و تبدیل به بیزنس من می‌شوند. بسیاری از معماران نقشه‌ها یا ساختمان‌های تمام شده را مانند یک محصول می‌دانند که قصد دارند فقط آن را بفروشند و هزینه آن را دریافت کنند.

نکته مهمی که درباره شغل معماری باید بدانید این است که شما به عنوان یک معمار، محصول نمی‌فروشید و به کارفرما خدمات ارائه می‌دهید. پس اگر چنین دیدی دارید که کار شما فروش محصول است، لازم است سریعا در دیدگاه خود تجدید نظر کنید.

ارائه بهترین خدمات به مشتریان، قطعا عامل موفقیت یک دفتر معماری است. خدمات ارائه دادن به مشتری وظیفه شماست و اکثر معماران احتمالا در یک سطح استاندارد این کار را انجام می‌دهند، اما آنچه باعث می‌شود مشتری دوباره پیش شما برگردد یک جمله است:

ارائه بهترین، با کیفیت ترین و بالاترین سطح خدمات

بنابراین شما به عنوان یک معمار باید بدانید که اگر بتوانید بهترین خدمات را در بالاترین سطح به مشتریان خود ارائه دهید، قطعا موفق خواهید شد و اگر برعکس باشد دیر یا زود به این نتیجه خواهید رسید.

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما

به حرف کارفرما با دقت گوش کنید

گوش کردن به صحبت‌ها، دغدغه‌ها و علایق کارفرما اولین گامی است که باید بردارید. شما به عنوان یک معمار فقط در صورتی می توانید به کارفرمای خود بهترین خدمات را ارائه دهید که درست به صحبت‌های او گوش کرده باشید. اغلب مشکلاتی که بین معماران و کارفرماها پیش می‌آید به این دلیل است که معمار به دلیل اینکه زمان کافی ندارد، با دقت به صحبت‌های کارفرما گوش نمی‌کند که همین موضوع منجر به دوباره کاری‌های متعدد و عدم رضایت او خواهد شد.

به کارفرمای خود پاسخگو باشید

همیشه این موضوع را آویزه گوش خود کنید که آیا آنچه مشتری از شما خواسته را انجام داده‌اید؟ اگر خیر باید دلیل منطقی برای این موضوع داشته باشید. باید به این سوال پاسخ دهید که چرا آنچه من خواستم انجام نشده است؟ شما باید پاسخگو باشید. پاسخگو بودن شما به مشتریان نشان می‌دهد که شما به خواسته‌های آنها اهمیت می‌دهید. این موضوع در مشتریان شما اعتماد به نفس ایجاد کرده و رابطه بین شما و آنها را تقویت می‌کند.

 معمار و کارفرما

در مقابل کارفرما صبور باشید

ما معماران اغلب علاقه داریم از مشتریان خود شاکی باشیم. معمولا جمله‌های زیر را زیاد می‌گوییم:

او چیزی از معماری نمی‌داند. او به حرف من گوش نمی‌دهد. او برای تصمیم گیری زمان زیادی می‌خواهد، او ایده‌های بدی می‌دهد که کار ما را خراب می‌کند، من معمار هستم یا شما و ……

ما معماران از این دست شکوه‌ها زیاد می‌کنیم اما فقط همین موضوع را مد نظر داشته باشید که تصمیم سپردن طراحی یک فضا به یک معمار خصوصا حرفه‌ای تصمیم مهمی است چرا که دستمزدها بالا است و همه کارفرماها هم به دنبال مدیریت هزینه‌های خودشان هستند. بنابراین طبیعی است که باید به آنها زمان بدهیم، صبر داشته باشیم، با منطق، دلیل انتخاب‌های خود را به آنها توضیح دهیم و در مجموع در همه جوانب تحمل بالایی داشته باشیم. ما باید خودمان را جای آنها قرار دهیم تا بتوانیم آنها را درک کنیم و خارج از عرف، عکس العملی نداشته باشیم.

به طور مثال اگر در فضایی آنچه کارفرما خواسته است را اجرا نکرده‌اید و مورد دیگری را در نظر گرفته‌اید، باید با حوصله دلیل اینکه طرح او حذف شده و دلیل اینکه یک طرح دیگر جایگزین شده را با او مطرح کنید، توضیح دهید و او را قانع کنید. پس از همان ابتدا صبور باشید.

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می‌گیرد؟

برای کارفرما دلسوز باشید

همیشه سعی کنید مشتری را به عنوان یک دوست یا عزیز خود در نظر بگیرید و به همان شکل که برای صحبت‌های عزیزان خود اهمیت قائل هستید، برای مشتریان خود نیز به همین ترتیب عمل کنید. این دیدگاه که او یک مشتری است و می‌آید و می‌رود، نوبت به مشتری بعدی می‌رسد به او نگاه نکنید.

طوری برای او اهمیت قائل شوید که او این موضوع را درک کند. دلسوز او هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی باشید. خودتان را جای مشتری بگذارید. همانطور که دلسوزی یک نفر دیگر که شما قرار است با او کار کنید برای شما خوشایند است. دلسوزی شما هم برای او همین حس را دارد.

شما قطعا باز هم با کسی که دلسوز شما است کار خواهید کرد و او را به همه دوستان و آشنایان معرفی خواهید کرد، اما اگر حس کنید که او فقط می‌خواهد کار شما را رفع و رجوع کند قطعا نه تنها دوباره پیش او نمی‌آیید بلکه قطعا او را به هیچ کس معرفی نمی‌کنید. البته اگر تبلیغات منفی انجام ندهید.

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می‌گیرد؟

به پایان بخش اول مطلب ” ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می‌گیرد؟ (۱) ” رسیدیم. در این مطلب سعی کردیم چند مورد از نکاتی که شما به عنوان یک معمار باید رعایت کنید تا بتوانید رابطه بهتری بین خود و کارفرمایان خود ایجاد کنید را برای شما بازگو کنیم. در مطلب بعدی که بخش دوم همین مطلب است به موضوعات بسیار مهمی در این زمینه خواهیم پرداخت. بخش دوم را از دست ندهید و بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟ (۲)

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
این مطلب که مدرسه باهاوس کجاست؟ نام دارد، اطلاعات بسیار خوبی درباره مدریه باهاوس ارائه می دهد. مدرسه باهاوس به دست والتر گروپیوس تاسیس گردید.
25 دسامبر 2020 / نکات اجرایی
مدرسه باهاوس کجاست؟

با سلام خدمت مخاطبین محترم استودیو معماری فرحو. با یک مطلب دیگر از سری مطالب آموزشی فرحو در خدمت شما هستیم. این بار قصد داریم یکی از مهم ترین و ...

مطالعه بیشتر
بایدها و نبایدهای طراحی
03 فوریه 2022 / نکات اجرایی
بایدها و نبایدهای طراحی و اجرای ساختمان اداری

زمانی که یک کارفرما تصمیم می گیرد که یک ساختار جدید برای کسب و کار خود ایجاد کند، بایدها و نبایدهای طراحی این یک تصمیم بزرگ و مهم است. طراحی و ...

مطالعه بیشتر
هندسه چه نقشی در معماری ایرانی دارد؟
24 مارس 2022 / نکات اجرایی
هندسه چه نقشی در معماری ایرانی دارد؟

با سلام و عرض ارادت خدمت شما همراهان همیشگی وب سایت استودیو معماری فرحو. با یک مطلب جذاب دیگر در ارتباط با معماری ایرانی در خدمت شما هستیم. اگر ...

مطالعه بیشتر