اصول طراحی ویلا

اصول طراحی ویلا

با سلام. در این مقاله از استودیو معماری فرحو سعی داریم شما را با ” اصول طراحی ویلا ” و سبک‌های مختلف آن آشنا سازیم و همچنین عوامل موثر بر مطلوبیت آن را برای شما ذکر کنیم. در حقیقت تفکیک مناسب بخش‌های مختلف یک ساختمان، در جهت ایجاد ارتباطی مناسب میان فضاهای داخلی و خارجی بنا صورت میگیرد و رفاه ساکنین و دسترسی بهتر و راحت‌تر به قسمت‌های مختلف ساختمان را موجب می‌شود.

به منظور تفکیک بخش‌های مختلف یک ویلا، می‌توان از سبک‌های متنوعی، متناسب با سلیقه‌ی کارفرما استفاده نمود. چه شما طرفدار طراحی‌های مدرن باشید چه کلاسیک، موضوع تفکیک بخش‌های مختلف ساختمان یکی از مسائل دشوار در بحث اصول طراحی ویلا “ است که همواره زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد؛ چرا که اگر فضاهای ویلا در ارتباط درستی با یکدیگر قرار نگیرند، رفت و آمد بین بخش‌های مختلف ویلا را با محدودیت روبرو خواهند نمود و موجب سلب آرامش ساکنین می‌گردند.

در این مقاله از استودیو معاری فرحو با مدیریت مهندس فرشید حسینی سعی داریم شما را با اصول طراحی ویلا و عوامل موثر بر کیفیت آن آشنا سازیم.

سبک‌های مختلف طراحی ویلا

اصول طراحی ویلای مدرن

آنچه که بیشتر در بحث طراحی ویلای مدرن مورد نظر قرار می‌گیرد، توجه به سادگی در عین هماهنگی بخش‌های مختلف ساختمان با یکدیگر و القای احساس آرامش و امنیت است. استفاده از پنجره‌های بزرگ و قدی جهت روشن نمودن هرچه بیشتر ویلا، رعایت سادگی در طراحی و عملکرد، و عدم ایجاد نمودن پیچیدگی‌های متعدد و نیز استفاده از پوشش‌های ساده مواردی بسیار رایج در این سبک از طراحی ویلا می‌باشد.

مدرن چیست؟ 1

در این مقاله از استودیو معاری فرحو با مدیریت مهندس فرشید حسینی سعی داریم شما را با اصول طراحی ویلا و عوامل موثر بر کیفیت آن آشنا سازیم.

اصول طراحی ویلای کلاسیک

طرفداران این نوع از معماری، آن را سبکی نامحدود به زمان و همیشگی می‌دانند. این سبک نشات گرفته از طراحی خانه‌ها‌ی خدایان در دوران یونان باستان است و در حقیقت جلوه‌گر شکوه، عظمت و بی‌نقصی صاحبان این قبیل مکان‌ها می‌باشد.

در این مقاله از استودیو معاری فرحو با مدیریت مهندس فرشید حسینی سعی داریم شما را با سبک‌های مختلف طراحی ویلا و عوامل موثر بر کیفیت آن آشنا سازیم.

آنچه امروزه بیشتر به عنوان سبک معماری کلاسیک ساخته می‌شود در حقیقت معماری نئوکلاسیک است. در این سبک از معماری از تمام اصول طراحی معماری کلاسیک پیروی می‌شود. در واقع تمام نمادها و طرح‌های مختص این سبک و همچنین تناسبات هندسی معماری کلاسیک در ساخت و ساز این قبیل از بناها پیاده می‌گردد و در کنار آن تمامی امکانات مدرن به ویلا افزوده می‌شود.

چه عواملی بر کیفیت ویلا تاثیر می‌گذارند؟

در این مقاله از استودیو معاری فرحو با مدیریت مهندس فرشید حسینی سعی داریم شما را با سبک‌های مختلف طراحی ویلا و عوامل موثر بر کیفیت آن آشنا سازیم.

 عوامل روانی موثر در طراحی ویلا

سلیقه‎ی افراد همواره متاثر از فرهنگ، آداب و رسوم و افکار آنها است و بر انتخاب‌های آنها اثر می‌گذارد لذا توجه به این مسئله در انتخاب مواردی همچون رنگ‌های به کار رفته یا متریال استفاده شده در بنا، می‌تواند از لحاظ جلب رضایت روانی بسیار موثر واقع گردد.

نکته طراحی ویلا مدرن 1

توجه به زیبایی در طراحی ویلا

معماران با توجه به سلیقه رایج و آداب و رسوم مردم یک منطقه همواره سعی در ایجاد محیطی مطلوب و مورد پسند کارفرمایان دارند، بنابراین می‌کوشند تا فضایی مسکونی را با حفظ محیط طبیعی و در هماهنگی با موقعیت جغرافیایی منطقه ساخته و آرامش و زیبایی را به ساکنین هدیه دهند.

توجه به اقلیم در طراحی ویلا

توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه مسئله‌ای بسیار مهم در ساخت ویلا است. هر مسکن برای تامین نیازهای ساکنین باید طوری ساخته شود تا با شرایط نامناسب و دشوار یک منطقه مقابله کند. استفاده از مصالح مناسب، به کار گرفتن اصول معماری کارآمد، نصب پنجره‌هایی متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و … همه از مواردی است که باید در ساخت ویلا مورد توجه قرار گیرند.

برقراری امنیت در طراحی ویلا

یکی از نیازهای اساسی انسان نیاز به احساس امنیت و آرامش است که آن را به شیوه‎های مختلفی تامین می‌نماید، بنابراین یکی از مباحث مهمی که در اصول طراحی ویلا “ باید مورد توجه قرار گیرد برقراری امنیت ساکنین است. استفاده از حصار، زنگ خطر، قفل و سیستم‌های کنترلی و نگهبانی از مواردی است که این نیاز را برآورده می‌سازند.

استفاده از تکنولوژی در طراحی ویلا

یکی از موارد موثر و ضروری بر کیفیت ویلا، بهره‌مندی آن از تکنولوژی‌های روز است. استفاده از تهویه‌ی مناسب و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مطلوب از موضوعاتی است که باید مورد توجه سازندگان یک ویلا قرار گیرد.

بزرگترین عاملی که شهرنشینان را به اقامت در ویلا سوق می‌دهد، دور بودن از طبیعت و محیطی آرامش بخش در زندگی امروزی است. از این رو بسیاری از شهروندان همواره مدت زمانی را برای استراحت در یک ویلا به دور از شلوغی زندگی شهری اختصاص می‌دهند تا از آرامش محیط‌های این چنینی بهره جویند. توجه به موارد فوق می‌تواند شما را در انتخاب و ساخت ویلایی مناسب جهت اقامتی مطلوب در مجاورت طبیعت زیبا، یاری نماید.

امیدواریم خواندن مقاله ” اصول طراحی ویلا “ برای شما مفید بوده باشد. در ادامه با دیگر مطالب استودیو معماری فرحو همراه شوید.

طراحی داخلی 1

GOLD 1

و اجرای ویلا 1

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
معماری اکوتک و طبیعت
25 اکتبر 2021 / نکات طراحی
رابطه معماری اکوتک با طبیعت

در مقالات پیشین وب سایت استودیو معماری فرحو درباره معماری سبز، معماری پایدار و معماری اکوتک صحبت کردیم. هر سه این موارد درباره ارتباط معماری و ...

مطالعه بیشتر
در این مطلب به موضوع آشنایی با معماری بیزانس می پردازیم و همچنین نحوه تشخیص این سبک و نمونه های آن را با هم بررسی می کنیم
23 فوریه 2021 / نکات طراحی
آشنایی با معماری بیزانس

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی استودیو معماری فرحو. با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با سبک های معماری جهان در خدمت شما هستیم. این بار نوبت به ...

مطالعه بیشتر
بیونیک۴ 1
18 سپتامبر 2021 / نکات طراحی
معماری بیونیک چیست؟

با سلام خدمت مخاطبین محترم استودیو معماری فرحو؛ با یک مطلب آموزشی دیگر در خدمت شما هستیم. این بار قصد داریم درباره موضوع جذاب معماری بیونیک با ...

مطالعه بیشتر