تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی

تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی

سلام. با یکی دیگر از سری مقالات معماری از استودیو معماری فرحو در خدمت شما هستیم. در این مقاله قصد داریم تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی را برای شما بازگو کنیم. در ابتدا ممکن است تصور کنید، طراحی داخلی که با معماری داخلی یکی است و مگر تفاوتی هم بین این دو وجود دارد؟ پاسخ بله است؛ زیرا این دو مقوله کاملا با هم متفاوت هستند و تعاریف متفاوتی نیز دارند. اگر علاقه‌مند هستید تا تفاوت این دو مقوله را بدانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در ابتدای این مطلب قصد داریم به معماری داخلی بپردازیم و تعریف این مقوله را برای شما بیان کنیم، سپس مفهوم آن و عواملی که در آن دخیل است را برای شما بازگو خواهیم نمود:

معماری داخلی

معماری داخلی علم طراحی فضای داخلی یک ساختمان است که بر طبق استانداردهای موجود برای طراحی این دست فضاها انجام می‌شود. معماری داخلی از گذشته تاکنون بسیار پیشرفت نموده و ارتقا یافته تا جایی که امروزه به تلفیقی از جامعه شناسی، روانشناسی، هنر و محیط زیست تبدیل گردیده است.

تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی

همان طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین و اولیه‌ترین نیازهای انسان‌ها در طول زمان، نیاز به اسکان بوده و اگر به بناهای تاریخی نگاهی بیندازیم، اهمیت این موضوع را به خوبی درک خواهیم نمود. یکی از مهم‌ترین ویژگی بناهای تاریخی توجه فوق‌العاده به فضای داخلی است. گذشتگان، فضاهای داخلی را به شکلی کاملا منحصربه‌فرد طراحی می‌نمودند و با کمال هوشمندی، تمام نیازهای انسان و همه جوانب زندگی او را پوشش می‌دادند. حال یک سوال پیش می‌آید و آن هم این است که اشاره معماری داخلی دقیقا به چیست و چه تفاوتی با دکوراسیون داخلی دارد؟

جادویی طراحی داخلی 1

مفهوم معماری داخلی

به هنگام ساخت یک بنا، فاکتورهای مختلفی بر نتیجه‌ نهایی اثر می‌گذارند. پیش از شروع ساخت و ساز، طرحی کلی از نقشه‌ ساختمان ارائه می‌شود؛ به این صورت که محل قسمت‌های مختلف بنا مشخص شده و سپس مراحل ساخت و ساز صورت می‌گیرد. هرکدام از مراحل کار توسط فردی متخصص انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین این قسمت‌ها، معماری داخلی بنا می‌باشد. فردی که وظیفه‌ معماری داخلی یک ساختمان را بر عهده دارد به طراحی فضاهای داخلی بنا که از قبل، مرزهای آنها مشخص شده است می‌پردازد. بدین معنا که که در ابتدای طراحی یک ساختمان، محل اتاق‌ها، پذیرایی، آشپزخانه و … تعیین شده اما نحوه‌ی طراحی نمودن این بخش‌ها و استفاده از مصالح و عناصر متناسب با این فضاها به گونه‌ای که موجب رفاه هرچه بیشتر ساکنین گردد، از جمله اموری است که توسط معمار داخلی انجام می‌گیرد.

معمار داخلی با استفاده از علم خود و ترکیب نمودن آن با علومی چون زیبایی شناسی، روانشناسی، اثرات زیست محیطی و بسیاری دیگر این وظیفه را به انجام می‌رساند.

موارد مورد توجه در معماری داخلی

مقصود اصلی از معماری داخلی ایجاد فضایی است که نه تنها از لحاظ بحث زیبایی‌شناختی و همچنین تامین آرامش ساکنین مطلوب واقع گردد، بلکه بخش‌های مختلف آن کارایی لازم را نیز داشته باشند. اجازه دهید با یک مثال این مطلب را برای شما روشن سازیم. حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر سلامت جسم و روان ساکنین یک ساختمان اثر گذار است و در معماری داخلی نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، موضوع نورپردازی ساختمان است. در واقع یک معمار ماهر باید با توجه به وضعیت ساختمان و با تکیه بر جوانب علمی، شکل، اندازه و محل پنجره‌ها را به گونه‌ای تعیین کند تا پاسخگوی نیاز افراد باشد.

طراحی داخلی با معماری داخلی

یکی دیگر از مباحث مهم در معماری داخلی ساختمان، قابلیت تطبیق و تغییر یافتن با گذشت زمان است. بسیار دیده‌ایم که نمای بیرونی یک ساختمان کهنه و قدیمی به نظر می‌رسد، اما داخل آن به صورتی مدرن و متناسب با زمان حال طراحی شده است. در واقع این نوع ساختمان‌ها در گذشته ساخته شده‌اند و نمای بیرونی آنها نیز متناسب با شیوه‌ی معماری رایج در آن دوره طراحی شده، اما یک معمار داخلی زبده در آن برهه، طراحی این بنا را به گونه‌ای انجام داده تا با گذشت زمان بتوان داخل ساختمان را به سبکی امروزی تغییر داد و آن را مناسب برای استفاده در هر دوره‌ای ساخت.

داخلی مدولار 1

تا به اینجا درباره معماری داخلی صحبت نمودیم اما به هنگام ایجاد تغییرات در یک ساختمان با مفاهیمی همچون دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی نیز مواجه می‌شویم. اگر خواندن این مطلب از استودیو معماری فرشید حسینی برای شما مفید واقع گردید با ما در معرفی و شناخت این دو مفهوم نیز همراه شوید.

تفاوت طراحی داخلی

بارها شده که به هنگام تصمیم‌گیری برای بازسازی یک بنا، با دو مفهم طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی برخورد ‌کنیم. متاسفانه وضعیت بازار کار به گونه‌ای ست که این دو مفهوم معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته شده و بجای هم نیز به کار برده می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که در زمان اقدام برای ایجاد تغییرات در خانه یا محل کار خود باید به کدام یک از این دو متخصص رجوع کنید.

طراحی داخلی 1

طراحی داخلی

طراحی داخلی در حقیقت یکی از شاخه‌های معماری داخلی می‌باشد. یک طراح داخلی وظیفه‌ دارد تا با رعایت اصول و شیوه‌های معماری، فضاهای داخلی ساختمان را به گونه‌ای درآورد تا زیبایی و کارکرد آنها را بهبود دهد. به طور مثال یک طراح داخلی به هنگام بازسازی یک بنا می‌تواند بنا بر سلیقه و نیاز ساکنین به بزرگتر نمودن اتاق‌ها، اضافه نمودن سرویس بهداشتی و … بپردازد و عملکرد ساختمان را ارتقا ببخشد.

2 1

 دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به زیباسازی فضای داخلی به دور از اصول و قواعد مهندسی می‌پردازد. در واقع وظیفه‌ی دکوراتور آراستن فضایی از پیش ساخته شده با انتخاب رنگ دیوارها، مبلمان، پرده، کابینت‌ها و … می‌باشد تا کارفرما را به سبک و طرح مورد نظر خود نزدیک‌تر نماید.

finall 4 1

طراح داخلی می‌تواند در صورت شناخت اصول زیبایی بصری و داشتن درک و ذوق هنری، کار دکوراسیون داخلی و چیدمان را نیز انجام دهد، اما عکس این موضوع امکان پذیر نیست چراکه همانطور که مطرح شد طراحی داخلی شاخه‌ای از علم معماری است و نیاز به اخذ مدرک آکادمیک دارد. یک طراح این امکان را دارد که حتی اقدام به تخریب و جابه‌جا نمودن یک دیوار کند اما یک دکوراتور تنها وظیفه‌ی چیدمان را برعهده می‌گیرد.

اگر خواندن این مقاله از استودیو معماری فرشید حسینی برای شما مفید بود، در ادامه با ما همراه باشید.

دکوراسیون داخلی 1

GOLD 1

و اجرای دیزاین داخلی 1

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
آشنایی با عناصر معماری ایرانی
01 ژوئن 2020 / نکات طراحی
آشنایی با عناصر معماری ایرانی

آشنایی با عناصر معماری ایرانی ، در گذشته بر سردر ورودی بناهای ایرانی یک هلال تزئینی قرار می‌گرفت که به کاشی‌هایی با عبارات مذهبی مزین ...

مطالعه بیشتر
عوامل تاثیرگذار بر طراحی نمای ویلا
15 آوریل 2022 / نکات طراحی
عوامل تاثیرگذار بر طراحی نمای ویلا

سلام و عرض ادب خدمت شما دوستداران معماری. با یک مطلب آموزشی دیگر این بار در ارتباط با طراحی نما در ویلاها در خدمت شما هستیم. همانطور که استحضار ...

مطالعه بیشتر
IMG 5307web scaled 1 1
02 دسامبر 2020 / نکات طراحی
طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان ، در تمام جوانب زندگی ما ظاهر نقش مهمی را ایفا می کند، به طور مثال مهم ترین موردی که در نخستین دیدار دو نفر جلب توجه می کند، ...

مطالعه بیشتر