نکات مهم در طراحی خانه هوشمند

نکات مهم در طراحی خانه هوشمند

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی استودیو معماری فرحو. با یک مطلب جذاب دیگر در ارتباط با هوشمندسازی خانه‌ها در خدمت شما هستیم. اگر مطالب بخش وبلاگ فرحو را دنبال کرده باشید، مقالاتی که ما در زمینه هوشمندسازی خانه‌ها و فضاهای معماری نگارش کرده‌ایم را مطالعه کرده‌اید. یکی از جذاب ترین این مطالب مقاله خانه هوشمند چیست؟ است که توصیه می‌کنیم اگر مطالعه نکرده‌اید حتما آن را مطالعه کنید. با توجه به علاقه فراوان شما عزیزان نسبت به مقاله‌های هوشمندسازی تصمیم گرفتیم یک مطلب مهم دیگر را نیز در این حوزه نگارش کنیم. ما را تا انتهای مطلب ” نکات مهم در طراحی خانه هوشمند “ همراهی کنید.

در سالهای گذشته که هوشمندسازی به تازگی پا به عرصه ساختمان‌ها گذاشته بود، هزینه‌های هوشمندسازی بسیار بالا بود، برای نصب تجهیزات زمان قابل توجهی صرف می‌شد و فرآیندها بسیار دست و پاگیر بود. به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌ها، ایده هوشمندسازی به دلایلی که بیان شد رها می‌شد. اما امروزه اوضاع به طور کلی تغییر کرده است. اکنون می‌توان با هزینه‌های کمتر در مدت زمان کوتاه‌تر، به شکل بهتر و حرفه‌ای تر و با بهره گیری از راهکارهای به‌روز تر این کار را انجام داد.

هوشمندسازی در معماری داخلی

چرا طراحی خانه هوشمند اهمیت دارد؟

اگر از افرادی که تاکنون در خانه‌های هوشمند سکونت داشته‌اند بپرسید، متوجه خواهید شد که این افراد به سختی می‌توانند در خانه‌های سنتی زندگی کنند و آرامش لازم را داشته باشند. اگر شما از جمله افرادی هستید که در حوزه مسکن فعالیت می‌کنید یا فروشنده املاک هستید نیز قطعا می‌دانید که متقاعد کردن مشتریان جدید برای خرید یک خانه بسیار از گذشته سخت‌تر شده است. یکی از مزایایی که می‌توان با بهره گیری از آن مشتریان را قانع کرد، هوشمندسازی خانه‌ها است. نباید از این موضوع بگذریم که خانه‌های هوشمند لوکس‌تر به نظر می‌رسند و اکثر مردم جهان هم لوکس‌گرا هستند. با استفاده از هوشمندسازی می‌توان حس بهتری در مصرف کننده ایجاد کرد و اکثریت مصرف کنندکان هم خانه‌های هوشمندتر را ترجیح می‌دهند. ضمنا اگر دو خانه با یک موقعیت را در نظر بگیریم که یکی هوشمند است و دیگری نیست، قطعا خانه هوشمند را می‌توان به قیمت بالاتری فروخت.

در این مقاله در مورد موضوع اینکه خانه هوشمند چیست؟ می پردازیم و در مورد امکانات و مزایای سیستم هوشمندسازی ساختمان بحث می کنیم.

اهمیت تشخیص نیازهای مصرف کننده در طراحی خانه هوشمند

اولین گام برای هوشمندسازی خانه‌ها این است که نیازهای مصرف کنندگان یا به عبارت دیگر همان ساکنین ساختمان مشخص گردد. هوشمندسازی امری است که می‌تواند در حد خاموش و روشن کردن یک لامپ باشد یا خیلی فراتر از اینها برود. به همین دلیل باید در ابتدای کار، نیازهای ساکنین سنجیده شود و در گام بعدی این نیازها اولویت بندی شود تا بنابر اولویت‌ها، راهکارهای هوشمندسازی اعمال شوند. نکات مهمی که می‌توان در تعیین اولویت‌ها از آنها استفاده کرد عبارتند از:

تعداد افرادی که قرار است در آن خانه ساکن شوند، محدوده سنی آنها، وضعیت مالی آنها، توقعات آنها و … .

نکات مهم دیگری که در هوشمندسازی باید در نظر داشت، وضعیت جغرافیایی و محلی است که سازه قرار است در آن ساخته شود. به طور مثال نور جنوبی از نورهای مطلوب ساختمان است که همیشه می‌توان از آن استفاده کرد. اما نور غرب همیشه قابل استفاده نیست و در ساعت‌های پایانی روز آزاردهنده است. خوب ممکن است بپرسید این موارد چه ارتباطی با هوشمندسازی دارند؟ در ادامه مطلب ” نکات مهم در طراحی خانه هوشمند ” همچنان با ما همراه باشید.

هوشمند چیست؟ 1

پاسخ این است که باید برای خانه‌هایی که فقط نور غربی دارند از پرده‌های هوشمند استفاده کرد. از موارد دیگری که در هوشمندسازی خانه‌ها اهمیت دارند می‌توان به منطقه ساخت خانه، هزینه‌های مرتبط با انرژی، مساحت زیربنا که قرار است هوشمندسازی شود و موارد این چنینی دیگر در طراحی خانه‌های هوشمند موثر هستند، اشاره کرد.

طراحی سیستم‌های هوشمند باید به گونه‌ای انجام شود که تغییر واقعی در زندگی کاربر ایجاد کند، زندگی او را آسان‌تر کند و آسایش و آرامش او را بالاتر ببرد. به طور مثال هوشمندسازی یک قهوه ساز تغییر آنچنانی در زندگی افراد ایجاد نمی‌کند اما به طور مثال برنامه ریزی چراغ‌ها، زنگ‌های هشدار و سیستم سرمایش و گرمایش قطعا بسیار برای کاربر مفید هستند.

هوشمندسازی در معماری داخلی

اهمیت یکپارچه سازی در هوشمندسازی

زمانی که نیازهای کاربر و عوامل محیطی سنجیده شدند، باید فرآیند هوشمندسازی به صورت یکپارچه انجام شود. یعنی اینکه برنامه نویسی و کنترل کل محیط یه صورت یکجا صورت بگیرد. به طور مثال هنگامی که قصد داریم یک محیط از پیش تعیین شده را برای شب انتخاب کنیم، سیستم بتواند به صورت یکپارچه کم کردن نور، خاموش و روشن کردن برخی از چراغ‌ها، بستن پرده‌ها و فعال کردن دیگر امکانات را به صورت یکپارچه انجام دهد. البته این امکانات می‌توانند به صورت جداگانه هم کار کنند اما یکپارچه کردن آنها آسان‌تر، کاربردی‌تر و ارزان‌تر است. همچنین نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در ساختمان‌های بزرگ‌تر، تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها آسان‌تر و کم هزینه‌تر است.

کاهش مصرف انرژی، از مهم ترین اتفاقات هوشمندسازی

همانطور که می‌دانید امروزه در بسیاری از کشورهای جهان قیمت حامل‌های انرژی بسیار بالاست و صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار اهمیت دارد. بنابراین بهینه سازی مصرف سوخت سرلوحه کار معماران در طراحی ساختمان‌ها است. هوشمندسازی یکی از راه‌هایی است که مهندسین این حوزه به کار می‌گیرند تا مصرف انرژی را کاهش دهند. ضمنا اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی در فضاهای بزرگ معماری مانند پاساژها و هتل‌ها نسبت به بقیه فضاها دو چندان است.

هوشمندسازی در معماری داخلی

هوشمندسازی فضاهای معماری به ما کمک می‌کند تا کنترل دقیق همه فضاها را در اختیار داشته باشیم. به طور مثال می‌توانیم سیستم سرمایش و گرمایش فضاهایی که خالی هستند را خاموش کنیم و نورشان را مدیریت کنیم. به طور مثال زمانی که هوشمندسازی صورت می‌گیرد، اگر فردی سیستم گرمایش را روشن کند و همزمان پنجره را نیز باز کند، سیستم گرمایش به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری کند. اگر بخواهیم مثال دیگری از نقش هوشمندسازی در بهینه سازی مصرف انرژی را برای شما مثال بزنیم، می‌توانیم به مورد زیر اشاره کنیم:

در طول شب که همه خواب هستند دمای اتاق‌های خالی مثل اتاق نشیمن یا هال و راهروها کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط بدون اینکه ساکنین اطلاعی از این موضوع داشته باشند، میزان قابل توجهی انرژی صرفه جویی می‌شود. امیدواریم تا به اینجا از مطالعه مطلب ” نکات مهم در طراحی خانه هوشمند ” لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در ادامه همچنان با ما همراه باشید.

اهمیت بهبود کیفیت زندگی افراد مسن و معلول در هوشمندسازی

یکی از مهم ترین کارهایی که باید در هوشمندسازی انجام بگیرد، بالا رفتن کیفیت زندگی و آسان‌تر شدن زندگی افراد مسن و معلول است. با استفاده از سنسورهای حرکتی و پنل‌های کنترل متمرکز، می‌توان سبک زندگی افراد سالمند و معلول را بهبود بخشید. به طور مثال یکی از پر کاربردترین راهکارهای هوشمندسازی خانه‌ها برای این دسته از افراد، سیستم برنامه ریزی روشنایی در طول ساعات مختلف روز است. بدین معنا که در ساعات مختلف روز، نور زیاد یا کم شده و حتی نور در بدو ورود به برخی از فضاها تنظیم شود. همچنین می‌توان درب پارکینگ را طوری تنظیم کرد که به موقع برای فرد معلول و بدون دخالت او باز شود.

Smart home for elderly 1

اهمیت وجود سیستم‌های هشدار دهنده در هوشمندسازی

در نظر گرفتن سیستم‌های هشدار دهنده و اعلام خبر در حین فرآیند هوشمندسازی، ضروری است. در اتوماسیون ساختمان‌ها باید مکانیسم‌هایی در نظر گرفته شود که کاربر از طرق مختلف به طور مثال از طریق تلفن همراه از خطرات آگاه شود. به طور مثال اگر حمله‌ای به خانه صورت گرفت و برق قطع شد باید از یک طریق این موضوع به صاحب خانه اطلاع داده شود. همین طور اگر در فضایی از خانه دود یا آتش سوزی مشاهده شد، باید مکانیسمی وجود داشته باشد تا در اسرع وقت به فرد مربوطه اطلاع داده شود. ضمنا باید این امکان برای کاربر وجود داشته باشد که به طور مثال اگر برق قطع شد یا اتفاق غیر مترقبه‌ای افتاد، او بتواند همچنان تا مدتی به دوربین‌ها دسترسی داشته باشد.

در ارتباط با خطرات دیگر مانند نشت آب یا گاز، سیستم باید به کاربر هشدار بدهد تا او ورودی‌ها را مسدود کند و سریعا از خطارت احتمالی بعدی جلوگیری کند.

همچنین باید سیستم‌های هوشمند اطفای حریق را در اتوماسیون به کار گرفت تا این سیستم‌ها به صورت خودکار یا با فرمان کاربر شروع به فعالیت نموده و اقدام به خاموش کردن آتش نمایند. ضمن اینکه به طور مثال می‌توان در اتوماسیون، دستوری را تنظیم کرد که به محض مشاهده آتش، درب‌های فضای مذکور بسته شود تا آتش به نقاط دیگر سرایت نکند و سریع‌تر کنترل شود.

smartfiredetection large 884x556 1 1

نکات مهم دیگر در ارتباط با هوشمندسازی

پیش از هر چیز ذکر این نکته اهمیت دارد که پروسه هوشمندسازی و اتوماسیون یک فضا باید در از ابتدا در برنامه ساخت و ساز گنجانده شود، چرا که اگر این اتفاق نیفتد زمانی که کار پیشرفت کند، انجام این امور بسیار پیچیده‌تر و پر هزینه‌تر خواهد بود.

در برنامه طراحی فضاهای هوشمند باید ابتدا طراحی فضاها، ارتباط آنها با هم، نور موجود در فضا، مکان سوییچ‌ها و سایر دستگاه‌هایی که باید برای هوشمندسازی نصب شوند، در پلان مشخص باشد. سپس باید یک مدل سه بعدی از فضاها در نورپردازی‌های مختلف در شبانه روز تهیه شود و به کارفرما نشان داده شود تا اگر تغییراتی وجود دارد اعمال شود. حتما همه چیز باید پیش از اجرا به تایید کارفرما برسد، چرا که پس از اجرا اعمال تغییرات در اتوماسیون بسیار سخت و هزینه‌بر است و کلیت سیستم را به هم می‌ریزد.

هوشمندسازی در معماری داخلی

ضمنا کلیه فرآیند طراحی و اجرای هوشمندسازی باید در همکاری با مهندسین برق و مکانیک انجام شود تا نظر تخصصی و تجربه آنها لحاظ گردیده و از دوباره کاری‌های احتمالی جلوگیری شود.

شایان ذکر است به همه معماران عزیز توصیه می‌شود در همه مراحل طراحی، انتخاب و خرید متریال‌ها، اجرای هوشمندسازی خانه و در نهایت راه اندازی سیستم هوشمند، خود معمار هم حضور داشته باشد و کل پروسه تحت نظر وی هدایت شود.

خوب به پایان این مقاله جذاب رسیدیم. امیدواریم مطالعه مطلب ” نکات مهم در طراحی خانه هوشمند “ برای شما مفید بوده باشد. اگر مقالات مرتبط با هوشمندسازی فضاها علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم دیگر مطالب ما در زمینه هوشمندسازی را نیز مطالعه بفرمائید:

ساختمان هوشمند چیست؟

هوشمندسازی در معماری داخلی

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
در معماری 5 1
23 سپتامبر 2021 / نکات طراحی
تناسب در طراحی نما

طراحی نما یکی از مهم‌ترین حوزه‌های معماری است که اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و به عقیده بسیاری از صاحبنظران، تاثیر شگرفی بر روی مخاطبین ...

مطالعه بیشتر
در مطلب ویلا مدرن چیست؟ به معرفی این سبک از ساخت ویلا پرداختیم و در ادامه تعدادی از ویژگی‌ها و مزایای این سبک از ساخت ویلا را آوردیم.
15 نوامبر 2020 / نکات طراحی
ویلا مدرن چیست؟

" ویلا مدرن چیست؟ " به معرفی این سبک از ویلاسازی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. از نکات مهم طراحی ویلا می‌توان به لزوم هم خوانی طراحی نما و طراحی ...

مطالعه بیشتر
مستطیل طلایی یا نسبت طلایی ۵
02 دسامبر 2021 / نکات طراحی
مستطیل طلایی در طراحی

مستطیل طلایی در طراحی ، بسیاری از باستان شناسان و متخصصین این حوزه بر این باور هستند که پیشینه استفاده از نسبت طلایی به زمان‌های دور و در حدود ...

مطالعه بیشتر