نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲

نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲

همانطور که در مطلب ” نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۱ ” که بخش اول مطلب پیش رو است گفتیم، آشپزخانه یکی از مهم‌ترین فضاهای هر منزل مسکونی است و به عبارتی قلب هر خانه شناخته می‌شود، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به طراحی آن شود. متاسفانه معمولا طراحان معماری بیشتر به فضاهای دیگر خانه می‌پردازند و وقت کمتری برای آشپزخانه می‌گذارند که این کار بسیار اشتباه است. در مطلب قبلی به مواردی مانند اهمیت شکل آشپزخانه، دسترسی آسان به وسایل، اهمیت تامین نور طبیعی و مصنوعی، اولویت داشتن ایمنی به زیبایی و اهمیت بالا بودن کیفیت هوای آشپزخانه و تامین تهویه طبیعی و مصنوعی کافی اشاره کردیم. در ادامه مطلب ” نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲ “ با ما همراه باشید تا نکات مهم دیگری را نیز در ارتباط با طراحی و دکوراسیون آشپزخانه با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

مدیریت منابع انرژی در آشپزخانه

یکی از مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن و امروزی، مدیریت منابع انرژی است. به طور مثال با توجه به زیاد شدن دستگاه‌های برقی و نیاز به تعداد بالای پریز بهتر است در زمان طراحی تا حد ممکن پریز برای آشپزخانه در نظر بگیرید. ممکن است با خودتان بگویید تعداد زیاد پریز که نیاز نیست، اما به این فکر کنید که خواستید همزمان از چای‌ساز برقی، پلوپز، همزن برقی، ماشین لباسشویی، مایکرویو و دیگر دستگاه‌ها استفاده کنید. آنجاست که تعداد زیاد پریز اهمیت پیدا می‌کند. ممکن است باز هم قانع نشوید و بگویید به هر پریز چند دستگاه را می‌زنیم اینجا هم باز تعداد بالاتر پریز را به شما پیشنهاد می‌کنیم چرا که لوازم آشپزخانه عموما پر‌مصرف هستند و اگر به یک پریز چند دستگاه را بزنیم و به صورت همزمان روشن کنیم، قطعا فیوز خواهد پرید.

نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲

ضمنا یکی از فواید در نظر گرفتن تعداد زیاد پریز این است که هر وسیله در هر نقطه‌ای که قرار دارد نزدیک به پریز باشد و دیگر نیاز نباشد تا یک دستگاه را از یک سمت به سمت دیگر حمل کنیم تا به برق بزنیم.

حداکثر استفاده از فضاها در آشپزخانه

یکی از رازهای مدیریت صحیح فضای آشپزخانه، استفاده حداکثری از فضاهای ممکن است. به همین منظور باید تا حد امکان از وسایلی که شکل هندسی منظمی دارند استفاده کنید. این گونه وسایل می‌توانند به درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فضای بیشتری را اشغال نکنند.

طراحی کابینت‌ها اهمیت بسیار زیادی در طراحی آشپزخانه (Kitchen Design) دارد و به عبارتی کلا به آن وابسته است. استفاده از کابینت مکعبی شکل، نمای بهتری به نسبت کابینت‌های نامنتظم ایجاد می‌کند. همچنین در صورتی که فضای آشپزخانه بزرگ باشد، می‌توان در کنار کابینت‌ها، قفسه‌هایی را بر روی دیوارها نصب کرد تا برای قرار دادن وسایل از آنها استفاده شود.

نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲

یکی از نقاط آشپزخانه که هنر یک طراح دکوراسیون داخلی را محک می‌زند، معمولا گوشه‌ها هستند که به دلیل پرت بودن این فضاها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند یا خالی می‌مانند. از این نقاط می‌توان به صورت هوشمندانه در طراحی معماری استفاده کرد و به طور مثال وسایلی مانند وسایل زینتی، گل و گیاه و موارد این چنینی استفاده کرد تا این فضاها بدون استفاده باقی نمانند.

مدیریت سطوح در آشپرخانه

اشکال هندسی که سطوح و زوایای مختلفی دارند می‌توانند بر روان افراد، اثرات متفاوتی داشته باشند. سطوح با زوایای نوک تیز عموما شکل‌های خشن و سطوح با زوایای منحنی و گرد معمولا شکل‌هایی نرم به حساب می‌آیند. بنابراین هرچقدر در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از شکل‌های گرد، خطوط منحنی و گوشه‌های نرم استفاده کنیم، تاثیر بهتری بر روحیه خانواده خواهیم داشت.

البته در طراحی باید تناسب بین لوازم و این زوایا را مد نظر داشته باشد. یکی دیگر از نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد، در نظر گرفتن سطوح تخت به میزان زیاد است تا فعالیت‌هایی که عموما در آشپزخانه انجام می‌شود، آسان‌تر انجام شوند.

نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲

یکی از بهترین پیشنهادها برای ایجاد چنین سطوحی در آشپزخانه‌های متوسط و بزرگ، جزیره است. جزیره در وسط فضای پرت آشپزخانه قرار می‌گیرد و می‌تواند فضای بسیار زیاد در کنار سطوح صاف فراوان در اختیار ساکنین خانه قرار دهد.

در چیدمان از لوازم نو استفاده شود

به طور کلی لوازم آشپزخانه به دلیل اینکه در معرض دود و چربی قرار دارند، معمولا زود کهنه می‌شوند و رنگشان عوض می‌شود که همین موضوع باعث از بین رفتن زیبایی و شادابی آشپزخانه می‌شود. به همین دلیل بهتر است اگر بنا است آشپزخانه شما باز طراحی شود، وسایل قدیمی را با وسایل نو تعویض کنید. همچنین توصیه می‌شود مدام دیوارهای آشپزخانه اگر سنگ یا سرامیک است، شسته شوند و اگر سیمان یا گچ هستند رنگ شده یا با کاغذ دیواری پوشانده شوند یا اگر کاغذ دیواری دارند، کاغذ دیواری آنها تعویض شود تا شادابی و نشاط در این فضای مهم و پر کاربرد باقی بماند.

نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲

تاثیر رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

همه ما به قدرت رنگ‌ها اعتقاد داریم و می‌دانیم رنگ‌ها می‌توانند به راحتی ورق را برگردانند و یک فضا را دگرگون کنند. بنابراین رنگ‌ها بسیار مهم هستند و تنها زمانی می‌توان یک آشپزخانه ایده آل طراحی کرد که از رنگ‌ها استفاده صحیح شده باشد.

بهترین رنگ‌هایی که می‌توان آشپزخانه یک خانه را با آن طراحی کرد، سبز و آبی هستند. اگر شما مانند بسیاری علاقمند هستید تا آشپزخانه‌تان پر انرژی باشد توصیه می‌کنیم از رنگ‌هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد استفاده کنید. رنگ‌هایی مانند آبی، بنفش و سبز، رنگ‌های سرد هستند که آرامش را به خانواده القا می‌کنند، به همین خاطر است که توصیه بر این رنگ‌ها می‌شود.

نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲

اما موضوع مهم‌تری که در مورد رنگ‌ها در آشپزخانه وجود دارد این است که رنگ‌هایی که به راحتی قابل تغییر نیستند، اهمیت بیشتری دارند و باید در مورد آنها بیشتر دقت کرد. به طور مثال رنگ به کار رفته در کابینت‌ها و کاشی‌ها، رنگ‌های غیر قابل تغییر هستند. اما رنگ سرویس‌های غذاخوری، وسایل الکترونیکی و موارد این چنینی را می‌توان تغییر داد و آنها را تعویض کرد. در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه باید دقت بیشتری در انتخاب رنگ‌های غیر‌قابل تغییر انجام شود، چرا که امکان تغییر آن تا مدت‌ها وجود نخواهد داشت.

نتیجه گیری

آشپزخانه یکی از مهم ترین فضاهایی است که در هر خانه وجود دارد و باید زمان، دقت و حساسیت کافی برای طراحی دکوراسیون داخلی آن گذاشته شود. در این ۲ مطلب ۱۰ نکته مهم و کلیدی را درباره دکوراسیون داخلی آشپزخانه با شما در میان گذاشتیم. اگر شما یک معمار یا طراح دکوراسیون داخلی هستید توصیه می‌کنیم حتما این موارد را در طراحی‌های خود مد نظر داشته باشید.

امیدواریم مطالعه مطلب ” نکات کلیدی طراحی آشپزخانه ۲ “ برای شما جذاب و مفید بوده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید توصیه می‌کنیم سری به بخش مقالات وب سایت فرحو بزنید. پس از مطالعه هر انتقاد یا پیشنهادی داشتید با ما در کامنت‌ها در میان بگذارید.

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
قوانین بازسازی ساختمان
17 اکتبر 2021 / نکات اجرایی
قوانین بازسازی ساختمان چیست؟

اولین اقدامی که باید برای بازسازی ساختمان انجام شود دریافت مجوز تعمیرات است. بر اساس قوانین بازسازی ساختمان، تمام عملیات مورد نظر برای ...

مطالعه بیشتر
eco friendly sky garden home1 1
30 مارس 2022 / نکات اجرایی
خانه پایدار چیست؟

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان عزیز وب سایت استودیو معماری فرحو. از آنجایی که مفهوم پایداری در معماری روز به روز در حال پیشرفت است، تصمیم ...

مطالعه بیشتر
این مطلب درباره مجله دنیای معماری است که توسط استودیو معماری فرحو در حوزه معماری و با مدیریت فرشید حسینی تهیه و در بین معماران بزرگ ایران توزیع می شود.
25 دسامبر 2020 / نکات اجرایی
مجله دنیای معماری

با سلام خدمت مخاطبین محترم استودیو معماری فرحو، با یکی دیگر از مطالب بخش بلاگ استودیو معماری فرحو در خدمت شما هستیم. این بار قصد داریم در ادامه ...

مطالعه بیشتر