ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟ (۲)

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟ (۲)

سلام مجدد خدمت شما مخاطبین محترم استودیو معماری فرحو. با یک مطلب آموزشی دیگر در مورد ارتباط معماران و کارفرمایان در خدمت شما هستیم. در بخش اول این مطلب با نام ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟ (۱) به موارد مختلفی که می‌تواند به نوعی باعث بهتر شدن این ارتباط شود پرداختیم. به طور مثال گفتیم که معمار باید این پیش فرض ذهنی را برای خود جا بیندازد که اگر کارفرما یا مشتریان در کار نباشند او هم رسما شغلی نخواهد داشت. همچنین گفتیم که معمار باید به خواسته‌های کارفرما احترام بگذارد و به علایق او توجه کند. در ادامه مطلب عنوان کردیم که شما به عنوان یک معمار باید با دقت به صحبت‌های کارفرمای خود گوش دهید تا دوباره‌کاری‌ها را کاهش داده و رضایت او را بیشتر جلب کنید. همچنین گفته شد که شما به عنوان یک معمار باید اگر یکی از ایده‌ها یا خواسته‌های کارفرما را رد می‌کنید و ایده دیگری را جایگزین آن می‌کنید باید همین موارد را به کارفرمای خود توضیح دهید و او را قانع کنید که چرا انتخاب شما، ایده او نبوده است. در انتهای مطلب بخش اول نیز به دو مورد دیگر پرداختیم و گفتیم که شما باید بالاترین صبر و حوصله را داشته باشید، او را مانند عزیزان خود فرض کنید و دلسوز او باشید تا او به شما اعتماد کند و شما را به دیگران نیز معرفی نماید. در ادامه مطلب” ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟ (۲) “ قصد داریم موارد مهم‌تری را درباره این موضوع مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟

فرض کنید کارفرما دانش ساختمانی ندارد، به او آموزش دهید

زمانی که یک کافرما برای طراحی فضای مد نظر خود به ما به عنوان یک معمار مراجعه می کند، نباید فرض کنیم او هم مانند ما اطلاعات و دانش بالای ساختمانی و طراحی دارد. اگرچه مشتری‌هایی هم هستند که اطلاعات بالایی در این زمینه دارند اما توصیه این است که شما همه را مبتدی در نظر بگیرید و تصور کنید تازه کار هستند. وظیفه شما به عنوان یک معمار مسئولیت‌پذیر این است که دانش خود را با مشتریان خود در میان بگذارید و مواردی که نیاز است را به آنها آموزش بدهید. به طور مثال توضیح بدهید که چرا لابی ساختمان را به بخش شمالی منتقل کرده‌اید یا مثلا به او بگویید چرا استخر روی بام را حذف کرده‌اید. تصور نکنید که آنها می‌دانند، سعی کنید با بیان ساده و با جزئیات تمام، موضوع را به او توضیح دهید.

برای کارفرما مانند یک مشاور باشید

یک مورد مهم که باید در نظر بگیرید این است که این ساختمان، متعلق به شما نیست و به مشتری شما تعلق دارد. شما به عنوان معمار وظیفه دارید به او مشاوره بدهید و او را راهنمایی کنید. به جای تحمیل یک طرح به مشتری به او گزینه‌های مختلفی برای طراحی ارائه دهید. درباره هر کدام توضیحات لازم را به او بدهید و اجازه بدهید خودش تصمیم گیری کند که کدام طرح بیشتر باب میلش است. در ادامه اگر او انتخابی کرد که به نظر شما نامناسب است، دوباره به او توضیح دهید و درباره عواقب انتخابش راهنمایی‌های لازم را بکنید. در یک جمله کوتاه:

یک معمار مشاور باشید تا یک معمار خودخواه و سلطه جو

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟ (۲)

برای همه اقشار گزینه ارائه کنید

ممکن است کارفرمایان مختلف از اقشار و با بودجه‌های مختلفی به شما مراجعه کنند. شما نباید فقط یک قشر خاص را به عنوان مخاطبین خود در نظر بگیرید بلکه باید چندین گزینه داشته باشید تا همه اقشار را پوشش بدهید. این موضوع باعث می‌شود مشتریان شما محدود نشوند و بتوانید از همه قشری مشتری داشته باشید. البته بهتر است زمانی که طرح را ارائه می‌دهید چند طرح مختلف با جزئیات و هزینه‌های مختلف به کارفرما ارائه دهید تا او تفاوت‌ها را ببیند و در نهایت تصمیم نهایی خود را بگیرد.

اگر می‌خواهید موفق شوید در یک کلام پوست کلفت باشید

شما به عنوان یک معمار باید همیشه منتظر باشید که تمام تلاش‌هایتان نادیده گرفته شود و کارفرما با شما به بدترین شکل رفتار کند. این اتفاق اصلا چیز عجیبی نیست و قطعا اتفاق خواهد افتاد. شما یک معمار هستید و باید بدانید که به طرق مختلف با انتقادهایی روبرو خواهید شد. این موضوع خیلی عجیب نیست اما کاری که شما باید در چنین مواقعی انجام دهید، مهم است. شما باید در هر حالتی تیپ شخصیتی خود را حفظ کنید، در همان مسیر قبلی خود گام بردارید و از آنچه هستید فاصله نگیرید. به یاد داشته باشید کارفرمایان در واقع مشتریان معماری شما هستند و شما در انتهای روزهای کاری با اخلاقیات خود زندگی می‌کنید.

ارتباط بین معمار و کارفرما

اگر اشتباهی کردید، آن را با آغوش باز بپذیرید

بله درست شنیدید. هیچ کس بی عیب نیست و شما هم ممکن است اشتباه کنید. البته اینکه مشتریان از شما توقع ندارند که اشتباه کنید عجیب نیست چرا که آنها فکر می‌کنند شما متخصص هستید و نباید اشتباه کنید در صورتی که این دیدگاه اشتباه است. اگر خطایی مرتکب شدید آن را سریعا قبول کنید و در پذیرش اشتباه خود مقاومت به خرج ندهید. انعطاف پذیری یکی از ویژگی‌های برجسته یک معمار حرفه‌ای است که به مرور باعث رشد او و بالاتر رفتن تجربه او خواهد شد.

پیش از اینکه معمار باشید، انسان باشید

مشتریان شما افرادی هستند که می‌خواهند با آنهایی که دوست دارند کار کنند. گذشته از این موضوع شما احتمالا با آنها زمان زیادی را خواهید گذراند. از آنها در مورد خانواده‌شان سوال کنید، کاری کنید آنها زمانی که پیش شما هستند، شاد باشند. گهگاهی با آنها شوخی کنید و مثل یک ربات نباشید که فقط کار می‌کند. به عنوان یک معمار جسارت داشته باشید اما اصالت را در روابط خود حفظ کنید.

ارتباط موثر بین معمار و کارفرما ۲

با کارفرما قرارداد مشخص منعقد کنید

یکی از اتفاقاتی که ممکن است رابطه بین شما و کارفرما را تحت شعاع قرار دهد، نداشتن یک قرارداد است. حتی با برادر خودتان هم قرارداد ببندید. دوستانه مذاکره کنید، دوستانه پیشنهاد ارائه دهید، دوستانه طراحی کنید اما زمانی که شما قرار است کاری را برای کسی انجام دهید، یک قرارداد منعقد کنید که تمام جزئیات مربوط به فعالیت‌ها و اموری که دو طرف باید انجام دهند، در آن مشخص باشد. به کوچکترین جزئیات دقت کنید و چیزی را از قلم نیندازید. گاهی اوقات یک موضوع کوچک ممکن است تبدیل به یک اختلاف بزرگ شود. اما زمانی که شما یک قرارداد داشته باشید که دو طرف آن را خوانده، قبول کرده و امضا کرده‌اند، اختلاف‌ها به حداقل خواهید رسید، چرا که همه چیز باید طبق آن قرارداد انجام شود.

از کارفرمای خود تشکر کنید

زمانی که یک مشتری یا کارفرما به شما مراجعه می‌کند تا کاری را برای او انجام دهید، در تمام مراحل از او قدردانی کنید چرا که او می‌توانسته گزینه‌های دیگر خود را انتخاب کند و به شما مراجعه نکند. معمار بودن هدیه‌ای است که تنها با مشتری‌مداری امکان پذیر است، بنابراین تشکر را فراموش نکنید.

امیدواریم مطالعه مطلب ” ارتباط موثر بین معمار و کارفرما چگونه شکل می گیرد؟ (۲) “ برای شما مفید بوده باشد. ارتباط بین معمار و کارفرما اهمیت بسیار بالایی در همه جوانب کاری یک معمار دارد بنابراین باید به آن توجه بالایی نمود و اهمیت بالایی برای آن قائل شد. شما با کارفرمای خود چگونه رفتار می‌کنید؟ در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
معماری پیدایش کیهانی چیست؟
04 دسامبر 2021 / نکات اجرایی
معماری پیدایش کیهانی چیست؟

با سلام و عرض ادب خدمت شما مخاطبین گرامی استودیو معماری فرحو. با یک مطلب آموزشی جذاب درباره معماری پرش کیهانی در خدمت شما هستیم. معماری پرش ...

مطالعه بیشتر
مکتب شیکاگو در معماری
23 دسامبر 2021 / نکات اجرایی
مکتب شیکاگو در معماری

مکتب شیکاگو در معماری ، در دهه هشتم قرن نوزدهم، صنعت ساختمان در ایالت شیکاگو رونق تازه‌ای پیدا نمود. در این ایالت آسمان خراش‌هایی سر به فلک ...

مطالعه بیشتر
داخلی5 1
04 اکتبر 2021 / نکات اجرایی
تفاوت‌های مهندس معمار با طراح داخلی

با سلام خدمت شما مخاطبین همیشگی وب سایت و مقالات استودیو معماری فرحو. در این مطلب تصمیم داریم تفاوت‌های مهندس معمار با طراح داخلی مقایسه کنیم. ...

مطالعه بیشتر