تاثیر Covid19 بر طراحی داخلی و معماری ۲

تاثیر Covid19 بر طراحی داخلی و معماری ۲

با سلام خدمت شما همراهان گرامی. همانطور که در مطلب ” تاثیر Covid19 بر طراحی داخلی و معماری ۱ ” خدمت شما گفتیم همه گیری ویروس کرونا بر همه جوانب زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشته است و معماری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. اتفاقا معماری جز حوزه‌هایی بوده است که با پیدایش کرونا بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و دستخوش تغییرات فراوانی شده است. حوزه طراحی داخلی در معماری از مهم ترین حوزه‌هایی بوده است که با کرونا تغییر کرده و معماران را وادار نموده تا در طراحی‌های خود ملاحظاتی را برای مقابله با این ویروس در نظر بگیرند. یکی از مهم ترین فضاهایی که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و طراحی‌اش متحول گردیده است فضاهای کار هستند. در مقاله‌ای که در ابتدای مطلب ذکر شد و در صفحه مقالات وب سایت استودیو معماری فرحو موجود است، ما به طور مفصل به این موضوع پرداختیم. این بار نوبت به بررسی تاثیر ویروس کرونا بر طراحی خانه‌ها افتاده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا عمیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم.

طراحی داخلی خانه تحت تاثیر ویروس کرونا

یکی از نتایج همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، دورکاری و آغاز طرحی با نام فاصله‌گذاری اجتماعی بود. طبق بررسی‌های پژوهشگران، ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و از طریق هوا منتقل می‌شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از شیوع این ویروس، زدن ماسک، در خانه ماندن، رعایت فاصله ایمن و دورکاری است.

تاثیر Covid19 بر معماری۶

به دلیل اینکه ما انسان‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا اغلب در خانه هستیم و حتی کار خود را نیز در خانه انجام می‌دهیم، بیان این نکته که طراحی فصاهای مسکونی تاثیر به‌سزایی بر کنترل سرعت همه‌گیری این ویروس دارد، بسیار مهم است. حال ممکن است بپرسید چگونه؟ اجازه بدهید خیلی ساده برای شما اهمیت این موضوع را روشن کنیم.

زمانی که ما قرار باشد مدت زمان زیادی را در خانه سپری کنیم و حتی کار خود را نیز در گوشه‌ای از خانه با استفاده از کامپیوتر خود انجام دهیم، طراوت فضای داخلی حرف اول را می زند چرا که اگر این فضا آنچنان که باید و شاید قابل تحمل نباشد باعث کلافگی ما خواهد شد و ما برای رفع این حس به بیرون از خانه خواهیم رفت. پس طراحی داخلی خانه به همین راحتی می‌تواند رابطه‌ای مستقیم با شیوع کرونا داشته باشد. پس اولین گام طراحی داخلی پویا، جذاب، زیبا و نوآورانه است تا میزان خسته شدن از فضای منزل را تا حد ممکن کاهش دهد.

پس موضوع طراحی داخلی منزل مسکونی موضوعی مهم است چرا که اگر این همه‌گیری ادامه داشته باشد، استفاده از مکان‌های عمومی مدام کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود و برعکس استفاده از فضاهای خانه پر رنگ و پر رنگ‌تر. از این موارد که بگذریم ابتدا قصد داریم فضاهای معماری را سطح بندی کنیم و سپس ادامه مطلب را برای شما بازگو کنیم. این سطوح عبارتند از:

فضاهای سطح یک: منازل مسکونی

فضاهای سطح دو: فضاهای کاری

فضاهای سطح سه: پارک‌ها، کافه‌ها و مکان‌های عمومی

تاثیر Covid19 بر معماری۴

کاری که کرونا کرده است این است که کاربرد فضاهای دو و سه را کاهش و فضاهای سطح یک را افزایش داده است. به عبارت دیگر این ویروس کاربردهای فضاهای دو و سه را به داخل فضای سطح یک وارد کرده است و این موضوع چالش بزرگ طراحان داخلی منازل مسکونی است.

پس تا به اینجا اهمیت طراحی داخلی منازل مسکونی برای ما روشن شده است اما این موضوع چالش بزرگی برای معماران داخلی است چرا که این افراد باید همه فاکتورها را به داخل خانه بیاورند و سعی کنند تا جایی که ممکن است از کیفیت تجربه انسان‌ها از سطوح دو و سه نیز کاسته نشود.

طراحی داخلی خانه‌ها برای دورکاری مناسب نیست

همانطور که از تیتر کاملا مشخص است آنچه به عنوان یک چالش بزرگ برای معماران داخلی مطرح می‌شود این است که فضاهای داخلی عموما نمی‌توانند همه نیازهای ما را برطرف کنند. اگر شما یک خانه ۱۰۰ متری به بالا دارید و این خانه کاملا شخصی است و استاندارد در طراحی فضای کلی آن رعایت شده است که دغدغه شما کمتر است اما اگر شما خانه‌ای دارید که با دیگران فضاهای مشترک دارد رسما دست طراح داخلی را بسته‌اید. زمانی که او بخواهد با توجه به ملاحظات ویروس کرونا واحد مسکونی را طراحی داخلی کند و پای فضاهای مشترک به میان بیاید عملا نمی‌تواند کاری بکند.

تاثیر Covid19 بر معماری۵

بنابراین اولین توصیه برای شمایی که قصد دارید خانه خود را بر اساس ملاحظات ویروس کرونا طراحی کنید این است که تا حد ممکن خانه‌ای را انتخاب کنید که فضاهای مشترک نداشته باشد.

حال اگر منزل شما شخصی است و شما فضای مشترکی ندارید معمار داخلی باید اتاقی را برای فعالیت شما به عنوان Home Office در نظر بگیرد. از این نقطه به غیر از ملاحظاتی مانند تهویه مناسب مابقی فاکتورهای طراحی شما باید روحی روانی باشد تا فردی که قرار است تا حد ممکن خیلی کم از خانه خارج شود حال روحی مناسبی داشته باشد و نیازش به بیرون رفتن تا حد ممکن کاهش یابد.

طراحی خانه با ملاحظات ویروس کرونا

خوب اولین موضوعی که طراح داخلی باید به آن توجه ویژه داشته باشد، تهویه مناسب هوای منزل و خصوصا اتاق هوم آفیس است. تهویه علاوه بر اینکه امکان ابتلا و انتقال ویروس کرونا را تا میزان قابل ملاحظه‌ی کاهش می‌دهد همچنین باعث می‌شود هوای خانه تازه بماند که این موضوع از خستگی و زده شدن از خانه به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌کند. پس گام اول باید تامین تهویه مناسب باشد. تا حد امکان بهتر است از تهویه طبیعی استفاده شود اما اگر جایی امکان این موضوع نبود یا نیاز به تقویت تهویه بود باید از ابزارهای تهویه مصنوعی نیز کمک گرفت. از بحث تهویه که بگذریم نوبت به موارد دیگری چون نیازمندی‌های دورکاری می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد در زمان دورکاری نیازهای تکنولوژیکی است. دورکاری نیاز به ابزارهای مختلف دارد که از جمله آن می‌توان به کامپیوترهای مناسب، دوربین، گوشی موبایل، اینترنت خوب و بلوتوث اشاره کرد. طراحی داخلی باید برای تمام موارد یاد شده زیرساخت‌هایی در نظر بگیرد تا این امکانات برای فردی که قرار است در منزل کار کند فراهم باشد. اگر این امکانات فراهم نشود دورکاری زیر سوال می‌رود و کارمندی که قرار است خانه او طراحی شود باید به سر کار برود و خطر ابتلا به ویروس کرونا را تحمل کند.

ملاحظات روحی روانی در طراحی داخلی خانه

تاثیر Covid19 بر معماری۳

دقت کرده اید که وقتی مدت زیادی در خانه می‌مانید به اصطلاح، خانه شما را می‌گیرد و شما کم کم افسرده می‌شوید؟ این دقیقا موردی است که برای فردی که قرار است در خانه دورکاری کند نباید اتفاق بیفتد. او قرار است مدت زیادی در خانه بماند و تا جایی که ممکن است بیرون نرود. پس این موضوع اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد. حال یک طراح باید چه مواردی را رعایت کند تا فرد مورد نظر حس راحتی بیشتری در خانه داشته باشد. در ادامه به چند مورد از این امور اشاره می‌کنیم:

استفاده از رنگهای شاد و انرژی دهنده

یکی از راه‌هایی که می‌توان فضای خانه را برای گذراندن مدت زمان طولانی‌تر جذاب تر کرد، استفاده از رنگ‌ها، دکوراسیون و مبلمان رنگی است. تا حد ممکن بهتر است از رنگ‌های تیره استفاده نکرد و رنگ سفید را جایگزین کرد.

استفاده از سبزینگی در فضای داخلی

یکی از کمبودهایی که انسان‌ها را به بیرون از خانه می‌کشاند، نیاز به تعامل با طبیعت است. انسان از زمان پیدایش تا‌کنون رابطه مستقیمی با طبیعت داشته است و حضور در طبیعت به او آرامش داده است. بنابراین آوردن تکه‌هایی از طبیعت به داخل خانه می‌تواند باعث شود حضور طبیعت بیشتر احساس شود و به همین واسطه فرد مورد نظر احساس آرامش و راحتی بیشتری بکند. ضمنا گیاهان هوای منزل را تسویه می‌کنند که این موضوع به طراوت بیشتر فضا نیز کمک می‌کند. استفاده از سبزینگی در طراحی داخلی می تواند با استفاده از چند گلدان ساده، فلاور باکس یا حتی گرین وال انجام شود. هر چه سبزینگی بیشتر باشد قطعا تاثیر مثبت‌تری بر روح و روان ساکنین خواهد گذاشت.

تاثیر Covid19 بر معماری۱

استفاده از سبک مدرن در طراحی داخلی منزل

سبک‌های مختلفی برای طراحی فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از پر طرفدارترین این سبک‌ها سبک کلاسیک است. سبک کلاسیک عموما سبک شلوغی است و فضای خانه را پر می‌کند یا حداقل پرتر نشان می‌دهد. در نقطه مقابل سبک کلاسیک در معماری، سبک معماری مدرن قرار دارد. در سبک معماری مدرن معمولا فضای باز بیشتری در منزل باقی می‌ماند و دکوراسیون داخلی خلوت‌تر است. همچنین در این سبک معماری بیشتر از رنگ‌های روشن و خصوصا سفید استفاده می‌شود. بنابراین پر واضح است که بین این دو سبک معماری، سبک معماری مدرن برای طراحی فضاها در دوران همه‌گیری کرونا مناسب‌تر است چرا که هر چه فضاهای داخلی در منازل بازتر باشد، امکان انتقال ویروس هم کمتر می‌شود.

اما آنچه بیش از این موضوع اهمیت دارد، دلبازتر شدن فضا است که این موضوع بر روح و روان فرد ساکن تاثیر می‌گذارد و همین مورد باعث می‌شود او بتواند مدت زمان بیشتری را در داخل منزل بدون مشکل روحی سپری کند.

خوب امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. توصیه می‌کنیم با دیگر مطالب آموزشی ما که در صفحه مقالات وب سایت استودیو معماری فرحو موجود است همراه باشید.

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
فازهای طراحی معماری۵
02 نوامبر 2021 / نکات طراحی
فازهای طراحی معماری

با سلام خدمت شما همراهان گرامی استودیو معماری فرحو. با یک مطلب آموزشی دیگر ” فازهای طراحی معماری “در خدمت شما هستیم. اگر در دنیای معماری ...

مطالعه بیشتر
در این مطلب به بررسی فرآیند طراحی معماری می پردازیم و درباره طراحی معماری و قوانین و زیرمجموعه های طراحی معماری نیز صحبت می کنیم.
09 ژوئن 2021 / نکات طراحی
فرآیند طراحی معماری

با سلام خدمت شما مخاطبین محترم وب سایت استودیو معماری فرحو، با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با طراحی معماری در خدمت شما هستیم. هر بنای معماری ...

مطالعه بیشتر
تصویر مقاله ساختمان سبز چیست؟
21 ژوئن 2020 / نکات طراحی
ساختمان سبز چیست؟

ساختمان سبز یک روش هوشمندانه و کارآمد در طراحی، ساخت و استفاده از یک ساختمان است که نه تنها اثرات منفی آن بر روی محیط زیست به حداقل رسیده، بلکه ...

مطالعه بیشتر