تقسیم فضایی در طراحی داخلی

تقسیم فضایی در طراحی داخلی

در گذشته‌های دور تعریف تقسیم فضاها با آنچه امروز به آن تقسیم فضایی می‌گوییم متفاوت است. در زمان‌های دور که معماری به بلوغ امروزی نرسیده بود، هر زمان از جداکننده صحبت می‌شد، دیوار به ذهن همه معماران می‌رسید. اما به مرور زمان، معماران متوجه شدند برای جدا کردن فضاها راه‌های دیگری هم وجود دارد و لازم نیست برای جدا کردن آنها بینشان دیوار کشید. در ادامه مطلب ” تقسیم فضایی در طراحی داخلی “ با ما همراه باشید تا بیشتر در ارتباط با تقسیم فضایی صحبت کنیم.

فلسفه دیوار کشیدن از گذشته تا به امروز یک چیز بوده است و آن هم این است که قصد داشته باشیم ارتباط بصری یک فضا با فضاهای دیگر را قطع کنیم. عواملی مثل نور، صوت، هوا و غیره جز مهم‌ترین دلایل برای استفاده از دیوار هستند. اما اینجا یک سوال پیش می‌آید که وقتی با چنین عواملی درگیر نیستیم، چرا باید از دیوار استفاده کنیم، وقتی راه‌های جالب‌تر فراوانی برای جدا کردن دو یا چند فضا وجود دارد.

maxresdefault 1 1

پلان آزاد و تقسیم فضایی

دقیقا از زمانی که پلان آزاد به معماری راه پیدا کرد، فضا هم تعریف جدیدی پیدا کرد. پلان آزاد که بسیاری آن را به عنوان یک سبک هم می‌شناسند، اولین بار توسط لوکوربوزیه به معماری راه پیدا کرد. در این سبک، تعداد دیوارها تا حد امکان کاهش پیدا می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که تقریبا هیچ مرزی بین قسمت‌ها وجود ندارد. در واقع المانی به نام دیوار وجود ندارد، اما شما می‌توانید آن را در ناخودآگاه خود تصور کنید. پلان آزاد علاوه بر اینکه جذابیت و زیبایی خود را دارد باعث می‌شود فضاهای کوچکتر هم زیباتر و هم بزرگ‌تر به نظر برسند.

قطعا فضایی که قسمت‌های شاخصی دارد و همزمان به صورت یک فضای کلی به نظر می‌رسد، یک فضای ایده‌آل است.

زمانی که از سبک آزاد در طراحی پلان صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم که فضاهای گوناگون خصوصیات سابق خود را دارند، اما نوع نمایش آنها فرق کرده است. دیگر خبری از دیوارهای کلفت و ضخیم در کنار فضاهای محصور نیست. در طراحی پلان به صورت آزاد، سبک جدیدی از تقسیم فضا ایجاد می‌شود و دقیقا همینجاست که به جای حصار که همان دیوار است، با روشهای جدیدی از تعریف فضا آشنا می‌شویم.

تقسیم فضایی در طراحی داخلی

در ادامه این مطلب به پارتیشن‌ها که نقش مهمی در جدا کردن فضاها دارند، اشاره می‌کنیم:

تفکیک فضاها با استفاده از پارتیشن

پارتیشن‌ها یکی از آشناترین تفکیک کننده‌های فضاها هستند و تقریبا همه ما انواع مختلفی از آن را دیده‌ایم. پارتیشن‌ها شباهت بسیار زیادی به دیوارها دارند و در اکثر فضاهای امروزی یافت می‌شوند. زمانی که قصد داشته باشیم دو فضا را از هم جدا کنیم و همچنان ارتباط بصری وجود داشته و قطع نشود، یکی از بهترین گزینه استفاده از پارتیشن است.

پارتیشن‌ها انواع مختلفی دارند. آنها می‌توانند به ضخامت، ارتفاع و پهنای یک دیوار باشند. هر میزان که ارتباط دو فضا برای شما بیشتر اهمیت داشته باشد، به همان میزان یک پارتیشن با دیوار تفاوت بیشتری خواهد داشت.

پارتیشن با المان‌های تکراری

انواعی از پارتیشن‌ها وجود دارند که عناصر مشابهی دارند که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تبدیل به یک پارتیشن می‌شوند. این پارتیشن‌ها برای فضاهایی مناسب هستند که جدا شدن فضا اهمیت دارد اما بنا است ارتباط بصری بین دو فضا هم حفظ شود. استفاده از این سبک پارتیشن‌ها نه تنها کاربرد جداکنندگی دارد، بلکه فضای شما را بزرگ‌تر هم نشان می‌دهند. طرح، نوع و جنس پارتیشن‌ها متفاوت است و تنوع بالایی دارد، بنابراین دست طراحان داخلی و کارفرامایان را برای انتخاب باز می‌گذارند.

تقسیم فضایی

پارتیشن شیشه‌ای

پارتیشن شیشه‌ای نوع دیگری از پارتیشن‌ها است که ارتباط بصری را به طور کامل برقرار می‌کند و در عین حال فضا را از فضاهای دیگر جدا می‌کند. این نوع از پارتیشن بیشتر برای این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد که سطح دسترسی به یک فضا مشخص شود.

هر محیطی که با هدفی غیر از قطع ارتباط بصری طراحی شود، می‌تواند شفاف و با استفاده از جداکننده‌های شیشه‌ای طراحی شود. محیط‌های شفاف ضمن اینکه خطوط فضا را مشخص می‌کنند به بزرگ‌تر نشان دادن فضا هم کمک می‌کنند.

partition single glass 21 1

پارتیشن سبز

اگر شما هم جز آن دسته افراد باشید که به گیاهان علاقه دارند می‌توانید آنها را برای استفاده جهت جداکننده به کار بگیرید. البته اکثر گیاهان به خودی خود قابلیت ایستادن در فضا را ندارند و به همین دلیل باید سازه‌ای داشته باشند تا آنها را نگه دارد. اگر به گیاهان علاقه دارید و فضاهای سبز را می‌پسندید باید بدانید که پارتیشن‌هایی که با استفاد از گیاهان ایجاد می‌شوند، علاوه بر زیبایی فوق‌العاده، باعث بهبود کیفیت هوا می‌شوند و حس غریزی مثبتی که انسان از طبیعت می‌گیرد را زنده می‌کنند.

Movable Living Walls 1

پارتیشن قفسه‌ای یا شلف

روش دیگری که می‌توان از آن برای تفکیک فضاها استفاده کرد، تعبیه یک شلف مابین دو فضایی است که قصد داریم آنها را از هم جدا کنیم. شلف‌ها یا قفسه‌ها علاوه بر اینکه کاربرد زیبایی شناسانه دارند قابلیت بالایی برای تفکیک فضاها دارند. زمانی که یک شلف بین دو فضا قرار می‌گیرد، یک مرز ظریف و در عین حال جذاب ایجاد می‌شود که علاوه بر فراهم کردن ارتباط بصری، دو فضا را از هم جدا می‌کند. در ادامه مطلب تقسیم فضایی در طراحی داخلی همچنان با ما همراه باشید.

197 1280x720 1 1

پارتیشن جعبه‌ای یا باکس

زمانی که صحبت از باکس می‌شود همه تصور می‌کنند که منظور یک فضای محصور و بسته است، اما مساله این است که می‌توانید همه وجوه آن را بسته در نظر نگیرید. اگر یک یا چند وجه از باکس را حذف کنید می‌توانید فضای جدیدی تعریف کنید و در عین این موضوع، ارتباط با فضای بیرون را نیز حفظ کنید. در استفاده از چند باکس مشابه می‌توانید چند فضای مجزا خلق کنید که به نوعی با همدیگر ارتباط نیز دارند.

تقسیم فضایی در طراحی داخلی 10

ایجاد فرورفتگی یا بیرون زدگی

فرورفتگی یا بیرون زدگی در سطوح که به اختلاف سطح نیز معروف است، می‌تواند یک عامل قوی در تفکیک فضاها باشد. این ایده یک ایده فوق‌العاده خلاقانه است و بدون احتیاج به ایجاد یک فضای جدید اجرایی می‌شود. زمانی که شما وارد فضایی می‌شوید و در حین عبور از آن، اختلاف سطح مشاهده می‌کنید متوجه می‌شوید که در حال انتقال از یک فضا به فضایی دیگر هستید.

Screenshot 2022 01 21 203353 1

تفکیک فضاها با نور

نور می‌تواند تا حد زیادی یک فضا را تعریف کند یا به واسطه تاکید، آن فضا را از دیگر فضاها متمایز کند. چشم انسان به طور ناخودآگاه بین فضاهایی که دارای نور متفاوت هستند با فضاهای دیگر تمییز قائل می‌شود و آنها را از هم متمایز می‌کند. همچنین با نورپردازی یک فضا که به طور مشخص از بقیه جدا است می‌توانید بر روی آن تاکید بیشتر داشته باشید تا توجه بیشتری را به سمت آن جلب کنید. نور علیرغم اینکه خاصیت مادی یک متریال را ندارد، خاصیت بسیار بالایی در تفکیک فضاها دارد.

Screenshot 2022 01 21 204205 1

تفکیک فضا با استفاده از رنگ

روش دیگری که می‌توان با به کار بردن آن یک فضا را تکمیل کرد، تغییر رنگ یا متریال سقف و کف است. این روش کمک می‌کند تا فضاها از لحاظ بصری به راحتی قابل تشخیص شوند. تغییر رنگ مختص سقف و کف نیست و می‌توان آن را به دیوارها نیز تعمیم داد. هرچه میزان کنتراست دو رنگ استفاده شده بیشتر باشد، تاثیر بصری جداکنندگی نیز بیشتر است.

خاصیت جذاب و دیگری که رنگ دارد این است که می‌توان با استفاده از رنگ، یک حجم نامرئی ایجاد کرد و یک شکل را در ذهن مخاطب تداعی کرد.

تفکیک فضا با استفاده از تغییر بافت

یکی دیگر از راه‌هایی که برای تفکیک فضاها وجود دارد تغییر بافت یک فضا است. عبور از یک بافت به بافت دیگر نمایانگر یک فضای متفاوت است. زمانی که از یک فضا با یک بافت به فضایی با بافت دیگر می‌روید به راحتی در می‌یابید که فضا عوض شده است و تفکیک فضایی رخ داده است. این موضع در عین اینکه عملا اتفاق خاصی رخ نداده، اتفاق می‌افتد. تغییر رنگ و بافت به طور همزمان مسلما تاثیر بیشتری در جداسازی فضاها دارد. اگر به همراه تغییرات مذکور از نورپردازی نیز استفاده کنید، قادر خواهید بود آسان‌تر، فضا را از فضای اطراف جدا کنید.

تفکیک فضا با استفاده از چیدمان مبلمان

چیدمان مبلمان یکی از راحت‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای تفکیک فضا است و همه ما به نوعی با آن آشنایی داریم. محیطی که به واسطه چیدمان مبلمان ایجاد می‌شود از لحاظ بصری یک مرز تعریف شده دارد که این مرز به وضوح قابل تشخیص نیست.

38.71stFloorLivingAfter 1

تفکیک فضا استفاده از آویزها

برخی آویزهای خاص هم می‌توانند یک فضا را از فضاهای دیگر جدا کنند. آویزها ایده‌های جذابی برای تفکیک فضاها هستند و علاوه بر اینکه به خوبی فضا را جدا می‌کنند، ارتباط بصری را هم به خوبی حفظ می‌کنند.

امیدواریم مطالعه مطلب ” تقسیم فضایی در طراحی داخلی “ برای شما مفید بوده باشد. اگر طراحی یک فضا به شما سپرده شود شما از کدام پارتیشن‌ها استفاده می‌کنید؟ نظر خود را در کامنت برای ما بنویسید.

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
تصویر مربوط به مقاله طراحی داخلی چیست؟
13 جولای 2020 / نکات طراحی
طراحی داخلی چیست؟

سلام. با یکی دیگر از مطالب “ استودیو معماری فرحو ” در خدمت شما هستیم. در این مطلب می‌خواهیم با مفهوم طراحی داخلی آشنا شویم و بدانیم که “ ...

مطالعه بیشتر
تصویر مقاله بلندترین برج‌های جهان
15 ژوئن 2020 / نکات طراحی
بلندترین برج‌های جهان

در سال‌های اخیر رقابت تنگاتنگی بر سر ساخت بلندترین برج‌های جهان در میان کشورها، مشاهده می‌شود؛ گویی که دارا بودن برج‌هایی بلند در هر شهر به ...

مطالعه بیشتر
تصویر مقاله تاثیر رنگ‌ها در طراحی داخلی
09 ژوئن 2020 / نکات طراحی
تاثیر رنگ‌ها در طراحی داخلی

در نگاه نخست ممکن است اینطور به نظر برسد که انتخاب رنگ‌ها در طراحی داخلی فضایی خاص، کاری بسیار آسان است. رنگ‌ها به عنوان عناصری اجتناب ناپذیر ...

مطالعه بیشتر