زندگی نامه محمدکریم پیرنیا

زندگی نامه محمدکریم پیرنیا

با سلام خدمت شما مخاطبین همیشگی ” استودیو معماری فرحو ” . در ادامه مطالب زندگی نامه های معماران بزرگ ایران زمین در خدمت شما هستیم. این بار نوبت به یکی دیگر از معماران بزرگ کشور عزیزمان ایران رسیده و او کسی نیز جز ” محمدکریم پیرنیا ” . محمد کریم پیرنیا معمار نام آشنای ایرانی، استاد دانشگاه، محقق و نظریه پرداز ایرانی بود که در سال 1299 در شهر یزد چشم به جهان گشود و در سال 1376 چشم از جهان فروبست. همان طور که پیش تر نیز ذکر شد بسیاری او را به عنوان یکی از بزرگ ترین و تاثیرگذار ترین معماران ایرانی می شناسند. در ادامه مطلب ” زندگی نامه محمدکریم پیرنیا “ با ما همراه باشید تا بیشتر درباره او و زندگی پر افتخارش صحبت کنیم.

Pirnia3 1

بیوگرافی محمدکریم پیرنیا

محمدکریم پیرنیا در 25 شهریور 1299 هجری خورشیدی در شهر یزد به دنیا آمد. او دوره دبستان خود را در مدریه ای با نام ” مدرسه اسلام “ گذراند و در مدرسه ” نمره دو “ به تحصیلش ادامه داد. او پس از آن، دوره علمی خود را در دبیرستان ایرانشهر گذراند و برای ادامه تحصیل راهی تهران شد. او در رشته ادبیات تحصیل می نمود و در همین رشته نیز جز موفق ترین افراد بود اما ناگهان به علاقه خود بر معماری پی برد و ادبیات را رها نمود. او در اولین دوره کنکور هنرهای زیبا شرکت کرد و بدلیل علاقه وافرش به این حوزه در این دانشکده پذیرفته شد.

نامه هادی میرمیران 1

پیرنیا به دلیل آنکه در آن زمان دانشگاه ها بیشتر به معماری غربی بها می دادند و کمتر به معماری ایرانی می پرداختند، دانشکده معماری را رها نمود و شروع به انجام مطالعات شخصی اش در زمینه معماری نمود. او با استفاده از مطالعات فراوان و آنچه از اساتید معماری آن زمان یاد گرفت، اصول معماری ایرانی را آموخت و تحقیقات خود را قالب مقالاتی در اختیار عموم قرار داد.

پیرنیا علاوه بر معماری در حوزه های هنری دیگر مانند خوشنویسی، ادبیات، نقاشی و موسیقی نیز دستی داشت و بر زبان های عبری، پهلوی و عربی تسلط داشت و خط میخی را به خوبی می شناخت.

او سر انجام در 9 شهریور 1376 درگذشت. بنابر درخواستش او را در خانه رسولیان یزد به خاک سپردند. خانه رسولیان هم اکنون دانشکده هنر و معماری یزد است.

زندگی نامه محمدکریم پیرنیا

سابقه آموزش محمد کریم پیرنیا

محمدکریم پیرنیا از حدود سال 1344 خورشیدی تا قبل از انقلاب در سمت معاونت فنی سازمان حفاظت از آثار باستانی فعالیت داشت و به ترمیم، تعمیر و احیای آثار باستانی ایران زمین مشغول بود. او همچنین مدتی را در کسوت استاد معماری در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه شهید بهشتی گذراند.

او کتاب ها و مقالات فراوانی را در زمینه معماری سنتی و اصیل ایرانی در کنار سبک شناسی به رشته تحریر درآورده و به همین دلیل بسیاری او را به عنوان ” پدر معماری سنتی ایرانی “ می شناسند. پیرنیا همچنین مطالعات و پژوهش های فراوانی بر روی طاق، انواع و سبک های آن در معماری ایرانی انجام داده بود که همین پژوهش ها رفرنس های بسیار قوی در معماری ایرانی به شمار می آید.

اگر مطالعه مطلب ” زندگی نامه محمد کریم پیرنیا “ برای شما جذاب بود. با دیگر زندگی نامه های معماران بزرگ ایرانی در وب سایت ” استودیو معماری فرحو “ همراه باشید:

نامه علی سردار افخمی 1

GOLD 1

و اجرای نما Rev01 1

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
زندگی نامه ویکتور گروئن
03 آوریل 2022 / بیوگرافی
زندگی نامه ویکتور گروئن

با سلام و عرض ادب خدمت شما مخاطبین محترم وب سایت استودیو معماری فرحو. با یک مطلب دیگر از سری مقالات زندگی نامه معماران بزرگ در خدمت شما هستیم. ...

مطالعه بیشتر
در این مقاله درباره زندگی نامه میس وندروهه یکی از معماران نامی و بزرگ جهان صحبت می کنیم و درباره آثار و سبک ها و افتخلرلت او بحث می کنیم.
20 ژانویه 2021 / بیوگرافی
زندگی نامه میس وندروهه

میس وندروهه در 27 مارش سال 1886 میلادی متولد گردید و 17 اوت سال 1969 دار فانی را وداع گفت. میس وندروهه در کنار والتر گروپیوس و لوکوربوزیه اساتید پیشرو ...

مطالعه بیشتر
عکس عبدالعزیز فرمانفرمایان۲
06 اکتبر 2021 / بیوگرافی
زندگی نامه عبدالعزیز فرمانفرمایان

عبدالعزیز فرمانفرمایان در سال ۱۱۲۹۹ شمسی در یک خانواده متمول که به قاجار وابسته بودند، در استان خوزستان به دنیا آمد. پدر او عبدالحسین ...

مطالعه بیشتر