طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان تمام جوانب زندگی ما ظاهر نقش مهمی را ایفا می کند، به طور مثال مهم ترین موردی که در نخستین دیدار دو نفر جلب توجه می کند، ظاهر آنهاست و اولین تصمیم گیری ها و نتیجه گیری خوب یا بد بر اساس ظاهر صورت می گیرد. در معماری نیز چنین است، بدین معنی که اولین تصویری که افراد در مواجهه با یک ساختمان می بینند، نمای آن است، بنابراین نمای ساختمان می تواند اولین نتیجه گیری ها را در ذهن بیننده نسبت به آن بنا ایجاد کند و به همین دلیل نمای ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در همین راستا ما در تیم استودیو معماری فرحو تصمیم گرفتیم تا مطلبی آموزشی درباره طراحی نمای ساختمان به رشته تحریر در بیاوریم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طراحی نمای ساختمان

نما چیست؟

نما که در اصطلاح قدیمی به روکار نیز معروف است به هر آن چیزی گفته می شود که جلوتر از بقیه المان ها قرار دارد و در نگاه اول دیده می شود. نما در زبان انگلیسی با نام facade شناخته می شود که این کلمه از کلمه ای فرانسوی گرفته شده که به صورت façade نگارش می گردد.

façade در زبان فرانسوی به فضای خارجی گفته می شود که از ویژگی های ظاهری معماری برخوردار است و اغلب اوقات با استفاده از المان های تزئینی و زینتی مشخص می گردد.

طراحی نما 1

در کتاب سبک های خانه آمریکایی، نما بصورت زیر تعریف گردیده است:

فراز اصلی ساختمان یا جلویی ترین قسمت از یک بنا، نما نام دارد که البته گاهی اوقات به بعضی دیگر از فرازها نیز نما اتلاق می گردد. نما همچنین به وجهی گفته می شود که از خیابان قابل مشاهده است و نقش مهم و حیاتی در زیبایی و جذابیت یک منطقه ایفا می نماید.

نمای ساختمان

مدرن چیست؟ 1

طراحی نما

نمای ساختمان ها به دلیل اینکه در زیبایی مناطق مختلف شهری و محله ای نقش مهمی ایفا دارد، باید همواره به گونه ای طراحی شوند که از ظاهر و مقیاسی جذاب برخوردار بوده، تناسب و ریتم را رعایت نموده و از بهترین مصالح برای اجرای آن استفاده گردد. در طراحی نما باید دقت بالایی به خرج داد تا اطمینان حاصل شود که خروجی نهایی از لحاظ زیبایی شناختی و از دور یا نزدیک جلوه زیبایی خواهد داشت.

1378002000 N94 hmcfull 1280x1024 1 1

وظایف یک طراح نما

همانطور که پیش تر نیز ذکر گردید، طراحی نما یک وظیفه مهم است که مسئولیت آنرا طراح نما بر عهده دارد و می بایست نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشد تا چهره شهر و مناطق شهری را تا حد امکان زیبا نموده و در عین زیبایی، بالاترین کاربری را ارائه دهد. در ادامه مطلب طراحی نمای ساختمان قصد داریم چند نکته مهم طراحی ساختمان را برای شما مطرح کنیم که قطعا در طراحی های آینده شما نقش کلیدی خواهند داشت:

  • اصول طراحی ساده را رعایت کنید.
  • از متریال ها و مصالح مناسب و با کیفیت استفاده کنید.
  • از رنگ های متناسب استفاده نمائید.
  • انسجام و پیوستگی را در کل نمای ساختمان رعایت نمائید.
  • نور پردازی را به صورت موثر انجام داده و از آن استفاده بهینه نمائید.
  • از یک عنصر شاخص برای طراحی نما استفاده کنید. 
  • استفاده از شیشه و پنجره را بیشتر نمائید. 
  • در همه جوانب طراحی بودجه طراحی را مد نظر خود داشته باشید.
  • منطقه ای که ساختمان در آن واقع گردیده را برای طراحی نما در نظر داشته باشید.
  • از اصول طراحی نمای کلاسیک استفاده کنید. 

خوب مخاطبین عزیز خسته نباشید، اگر مطالعه مطلب ” طراحی نمای ساختمان “ برای شما مفید واقع گردید، در ادامه با دیگر مطالب استودیو معماری فرحو نیز همراه باشید:

طراحی نما 1

GOLD 1

و اجرای نما Rev01 1

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
تصویر مربوط به نکات مهم در طراحی نما
24 ژوئن 2020 / نکات طراحی
نکات مهم در طراحی نما

سلام. با یکی دیگر از مقالات استودیو معماری فرحو در خدمت شما هستیم. در این مقاله می‌خواهیم در مورد اهمیت و نکات مهم در طراحی نما با شما سخن ...

مطالعه بیشتر
داخلی ساختمان4 1
27 سپتامبر 2021 / نکات طراحی
طراحی داخلی ساختمان

با سلام خدمت شما مخاطبین محترم استودیو معماری فرحو. این بار با یک مقاله متفاوت درباره طراحی داخلی ساختمان در خدمت شما هستیم. طراحی داخلی یکی از ...

مطالعه بیشتر
در این مطلب به موضوع آشنایی با معماری رومانسک می پردازیم وهمچنین نحوه تشخیص سبک معماری رومانسک و چند نمونه ازاین سبک را بررسی می کنیم.
23 فوریه 2021 / نکات طراحی
آشنایی با معماری رومانسک

با سلام. در ادامه مطالب مرتبط با سبک های معماری در خدمت شما هستیم. این بار نوبت به سبک معماری رومانسک رسیده است. معماری رومانسک در اروپا و بین ...

مطالعه بیشتر