مینیمالیسم در معماری

مینیمالیسم در معماری

ممکن است بسیاری با مفهوم مینیمالیسم در معماری آشنایی نداشته باشند یا ندانند که مینیمال بودن به چه معناست اما به طور غیر مستقیم به آن علاقمند بوده یا حتی از طرفداران پر و پاقرص این موضوع نیز باشند. شاید این دست افراد به طور مثال با دیدن یک اثر معماری ساده، یک بنا، یک طرح گرافیکی، یک مجله یا موارد دیگر از سادگی آن به وجد بیایند اما ندانند که سبک این دست کارها مینیمالیسم است. سبک مینیمالیسم در ساده ترین تعریف خود به معنای سبکی ساده گرایانه است که مجموعه‌ای از اصول هاست و صرفا یک سبک بصری به شمار نمی‌رود. اگر علاقمند هستید تا درباره معقوله ” مینیمالیسم در معماری “ بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب با ” استودیو معماری فرحو “ همراه باشید.

طراحی مینیمال چیست؟

همان طور که پیش تر نیز توضیح داده شد، مینیمالیسم یک روند طراحی ساده گرایانه است که از قرن بیستم آغاز گردید و تا به امروز نیز ادامه داشته و طرفداران خاص خودش را نیز بدست آورده است. اگر بخواهیم به آسان ترین شکل ممکن یک طرح مینیمالیستی را شرح دهیم باید عنوان کنیم که یک طرح مینیمالیستی در واقع طرحی است که در آن فقط عناصر اساسی آورده شده است. لوودویگ میس ون در روهه جمله ای معروف دارد که شاید شما هم آن را شنیده باشید:

” کمتر، بیشتر است. “

این جمله معروف در واقع به عنوان بیانیه ای غیر رسمی برای طراحی مینیمالیستی به حساب می آید. باکمینستر فولر نیز در این باره جمله ای آشنا دارد:

” انجام کار بیشتر با کمتر “

اگر به مفهوم این دو شعار دقت کنیم، در می‌یابیم که این دو شعار ذات مینیمالیسم را در قالب کلمات بیان می‌کنند.

تاریخچه سبک مینیمالیسم در طراحی

تاریخچه سبک مینیمالیسم در طراحی

جنبشی که بعدها به جنبش مینیمالیسم معروف گردید ابتدا در سال 1920 میلادی آغاز شد. بعد از اینکه جنگ جهانی دوم به پایان رسید، میس ون درروهه از اولین معمارانی بود که این سبک از طراحی را وارد دنیای معماری نمود. بسیاری معتقدند که علت اصلی شروع چنین سبکی در دنیای معماری در دسترس تر بودن مصالحی مانند شیشه، سیمان، بتن و فولاد بود که تاثیر بسزایی در طراحی و ساخت ساختمان های مینیمالیستی داشت.

در معماری 1

در سبک مینیمالیستی همواره تمرکز بر سادگی بوده است که کم کم این سبک از معماری وارد حوزه‌های دیگری مثل نقاشی، مد، موسیقی و طراحی داخلی گردید که امروز طرفداران بسیاری نیز دارد. یکی از هنرمندانی که در زمینه نقاشی با سبک مینیمالیسم فعالیت می‌کند، فرانک استلا است که در این باره می‌گوید:

” آنچه در آثار این سبک می‌بینید دقیقا همان چیزی است که می‌بینید. “

ممکن است بسیاری با مفهوم مینیمالیسم در معماری آشنایی نداشته باشند یا ندانند که مینیمال بودن به چه معناست اما به طور غیر مستقیم به آن علاقمند بوده یا حتی از طرفداران پر و پاقرص این موضوع نیز باشند.

طراحی داخلی مینیمال

طراحی معماری مینیمالیستی کم کم از طراحی خارجی ساختمان پا به عرصه طراحی داخلی نیز گذاشت و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. نکات مختلفی برای دستیابی به یک طراحی داخلی مینیمال وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از رنگ های سرد با نورپردازی سفید یا آبی اشاره نمود. یکی دیگر از نکاتی که یک فضای داخلی را تبدیل به یک فضای مینیمال می‌کند ایجاد فضاهایی بزرگ و باز با کمترین وسایل منزل هستند که فضای منزل را علاوه بر ساده کردن بسیار زیبا نیز می‌کنند.

در طراحی‌های داخلی مینیمالیستی، از شیشه نیز استفاده زیادی می‌شود که علاوه بر بخشیدن جلوه زیبا به داخل بنا، باعث ورود نور بیشتر به داخل فضا می‌گردد. یکی از اصول مینیمال شدن فضاها استفاده زیاد از نور طبیعی است که با استفاده از شیشه می‌توان به این مقوله مهم دست یافت.

4 1 1

اگر مطالعه مطلب ” مینیمالیسم در معماری “ برای شما مفید بود، با دیگر مطالب آموزنده ما نیز همراه باشبد:

محیط در معماری 1

GOLD 1

و اجرای دیزاین داخلی 1

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
در این مقاله به بررسی 5 اشتباه رایج در طراحی پلان می پردازیم و هر کدام از موارد را مورد بررسی قرار می دهیم. طراحی پلان مهمترین راه ایجاد فضای کاربردی است.
25 دسامبر 2020 / نکات طراحی
5 اشتباه رایج در طراحی پلان

اشتباهات رایج در طراحی پلان - طراحی دیوارهای با زاویه - عدم طراحی پنجره به میزان ...

مطالعه بیشتر
در این مطلب با ایده پردازی در معماری آشنا شدیم و در ادامه به بررسی رابطه ایده، خلاقیت و معماری پرداختیم. در انتها ایده یا کانسپت در معماری را توضیح دادیم.
26 اکتبر 2020 / نکات طراحی
ایده پردازی در معماری

حتما شما هم گهگاهی شنیده‌اید که بسیاری صحبت از این موضوع می‌کنند که خلاقیت در ذات یک فرد است و اگر شما می‌خواهید یک معمار برجسته باشید، باید ...

مطالعه بیشتر
تصویر مقاله بلندترین برج‌های جهان
15 ژوئن 2020 / نکات طراحی
بلندترین برج‌های جهان

در سال‌های اخیر رقابت تنگاتنگی بر سر ساخت بلندترین برج‌های جهان در میان کشورها، مشاهده می‌شود؛ گویی که دارا بودن برج‌هایی بلند در هر شهر به ...

مطالعه بیشتر