وظایف دفتر معماری چیست؟

وظایف دفتر معماری چیست؟

با سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی استودیو معماری فرحو. با یک مطلب دیگر این بار مختص وظایفی که یک دفتر معماری باید انجام دهد، در خدمت شما هستیم. اگر مقاله‌های ما را در بخش مقالات وب سایت فرحو دنبال کرده باشید، حتما مطلب ” چگونه بفهمیم کارفرما چه می‌خواهد؟ ” را نیز مطالعه کردید. در این مطلب به طور مختصر به وظایف کلی که هر دفتر معماری دارد پرداختیم و در ادامه آن مطلب به سوالاتی پرداختیم که هر معمار باید از کارفرمای خود بپرسد تا به یک دید کلی از نیازها و باید و نبایدهای کارفرما دست پیدا کند. اگر آن مطلب را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از مطالعه این مطلب آن را مطالعه بفرمایید. اما در این مطلب قصد داریم به صورت اختصاصی به وظایف هر دفتر معماری بپردازیم و تک تک وظایف را برای شما باز کنیم. با ما تا انتهای مطلب ” وظایف دفتر معماری چیست؟ ” همراه باشید.

مقدمه

همانطور که پیش‌تر در مقالات قبلی خود گفته‌ایم، هر دفتر معماری باید به نوعی همه فن‌ حریف باشد و بتواند تمام وظایف یک دفتر معماری را انجام دهد. بدین معنا که کارفرما مجبور نباشد بخشی از کار را به دفتر شما بسپرد و بخش دیگر را جای دیگر ببرد. این موضوع بسیار مهم است چرا که اگر کارفرما ببیند، دفتر شما نمی‌تواند همه نیازهای او را برطرف کند احتمال خیلی بالایی دارد که از کار با شما پشیمان شود. بنابراین سعی کنید دفتر خود و نیروهای خود را تقویت کنید و اگر نیاز است نیروهای خود را افزایش دهید تا بتوانید همه نیازهای کارفرما را برطرف کنید. خودتان را جای کارفرما بگذارید. کارفرمایان معمولا دوست دارند زمانی که هزینه می‌کنند، همه کارهایشان در یک دفتر انجام شود تا درگیری کمتری داشته باشند. بنابراین سعی کنید همه فن حریف باشید و مانند آچار فرانسه برای او عمل کنید.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۷

از این موضوع بگذریم. تقریبا همه ما می‌دانیم که دفاتر معماری فراوانی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند و هر کدام از آنها خدمات مختلفی را به کارفرمای خود ارائه می‌دهند اما تقریبا همه آنها موظف هستند تا یک سری فعالیت‌ها را بدون نقض انجام دهند و به عبارتی این امور باید در تمام دفاتر معماری انجام شود. برخی از فعالیت‌ها حتما الزام نیست که توسط دفتر معماری انجام شود که از جمله این امور می توان به مبحث اجرا اشاره کرد.

تعهدات کلی هر دفتر معماری

همه دفاتر معماری موظف هستند تا تمام نیازهای یک پروژه را در نظر گرفته و هر آنچه طبق استانداردها نیاز است را برای کارفرما تهیه کنند. در ادامه لیستی از اموری را برای شما بازگو می‌کنیم که دفاتر معماری متعهد هستند، انجام دهند:

تهیه کلیه نقشه‌های پروژه

اصلی ترین وظیفه‌ای که همه کارفرمایان در زمان تصور کردن یک دفتر معماری به ذهنشان می‌رسد، تهیه نقشه‌ها و مدارک مورد نیاز پروژه است. نقشه‌های معماری اهمیت بالایی دارند چرا که به نوعی عیار یک دفتر معماری را می‌سنجند و به مهندسین دفتر معماری فرصت می‌دهند تا ایده‌های خود را پیاده سازی کنند. یک معمار به طور مثال می‌تواند با جابه‌جایی هوشمندانه یک دیوار، فضایی بزرگ‌تر ایجاد کند یا با کوچک‌تر کردن یک فضا آن را کاربردی‌تر کند. یک خصوصیت مهم دفاتر معماری این است که دید واقع بینانه‌تری به کارفرما می‌دهد و ایده‌هایی که ممکن است داشته باشد را به واقعیت نزدیک‌تر کند.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۴

در نهایت پس از اینکه نیازهای کارفرما شنیده و سنجیده شد، طراحان معماری باید نقشه‌های اولیه را تهیه کنند و با کارفرما در میان بگذارند تا اگر ویرایشی قرار است بر روی آنها انجام شود، در همین مرحله انجام شود. در مرحله بعدی دفتر معماری باید تایید نقشه‌ها را از مراجع مربوطه بگیرد و مقدمات تهیه پروانه ساخت و مجوزهای لازم را از شهرداری و سازمان نظام مهندسی فراهم کند.

در مرحله بعدی و پس از اینکه نقشه‌های اولیه معماری مورد تایید قرار گرفت، دفتر معماری می‌بایست نقشه‌های اجرایی و فنی را تهیه کند. مدیریت کار پیمانکاران در حین اجرا و پیشروی پروژه بر اساس نقشه‌های دفتر معماری باید توسط دفتر معماری انجام شود و کنترل‌ها و جهت دهی‌های لازم نیز انجام گردد. در ادامه مطلب ” وظایف دفتر معماری چیست؟ ” با ما همراه باشید.

مدیریت تمام امور

پروژه‌های ساخت و ساز عموما از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شوند. برای دریافت پروانه ساخت و جواز شهرداری نیاز به پیگیری‌ها و مراجعات فراوان است. این امور معمولا به صورت پیش فرض توسط دفتر معماری پیگیری می‌شود مگر اینکه در قرارداد بین دفتر و کارفرما ذکر شده باشد که خود کارفرما این امور را پیگیری کند. ما فرض را بر این میگیریم که قرارداد بر این مبنا باشد که همه امور به دست دفتر معماری سپرده شود. مرحله بعدی پس از دریافت مجوزهای لازم، مرحله تجهیز کارگاه و انجام سفارشات لازم در زمینه ابزار‌آلات و در نهایت راه اندازی کارگاه ساختمانی است.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۶

اگر اجرا با تیم خود دفتر معماری باشد که انتخاب پیمانکاران جز نیز به عهده همان دفتر است. انتخاب افراد اصلح، خوشنام، با سابقه و حرفه‌ای به عنوان پیمانکار می‌تواند سرعت و کیفیت کار مجموعه را تضمین کند، بنابراین باید در انتخاب این افراد دقت لازم و کافی انجام شود. به عبارت دیگر دفتر معماری باید به عنوان یک اهرم کنترلی عمل کند تا کارفرما درک بهتری از شرایط و مدیریت بخش‌های مختلف پروژه داشته باشد.

رعایت خلاقیت در همه جوانب پروژه

اگر تیم معماری بخواهد عناصر بصری جذاب و کالبدی در پروژه وجود داشته باشد، نور کافی برای همه قسمت‌ها در عین زیبایی تامین شود، فضاهای مختلف به صورت بهینه تعریف شوند و در کل یک پروژه کاربردی در عین حال منحصر به فرد طراحی و اجرا شود، دفتر معماری باید خلاقیت داشته باشد. هنر یک دفتر معماری این است که خواسته‌های کارفرما را با ایده‌های خود مخلوط کند و خروجی جذابی داشته باشد. ضمنا باید خلاقیت را در همه مراحل پروژه مد نظر داشت. به طور مثال اگر در حین اجرا تیم دفتر معماری متوجه شود اگر یک دیوار ۱۰ سانتی متر جابه‌جا شود، پروژه خروجی بهتری خواهد داشت، نباید از این کار دریغ کرد و همه مراحل اداری و کارهای قانونی آن باید انجام شود.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۵

مشاوره در خرید متریال و مصالح پروژه

در برخی از دفاتر معماری مانند استودیو معماری فرحو دپارتمان‌های متریال وجود دارند. اگر این دپارتمان در دفاتر معماری وجود داشته باشد که بسیار عالی است اما حتی اگر دپارتمانی در این زمینه در دفتر معماری وجود نداشت در هر دو صورت باید مشاوره‌های لازم برای متریال و مصالح ساختمانی به کارفرما داده شود.

به طور مثال دفتر معماری باید در انتخاب کاشی، سنگ، سرامیک، کفپوش، کابینت، میز، روشویی، توالت‌ها، چراغ‌ها و روشنایی‌های پروژه، دستگیره درب‌ها و موارد این چنینی، مشاوره‌های لازم را به کارفرما ارائه کند. ابتدا باید نظرات و سلیقه کارفرما را درک کرد و در نهایت نمونه‌هایی که مد نظر دفتر معماری است به او نشان داده شود. در نهایت باید لیست تمام این موارد تهیه شود و در اختیار کارفرما نیز قرار بگیرد. همچنان ما را در مطلب ” وظایف دفتر معماری چیست؟ ” همراهی کنید.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۸

انتخاب پیمانکاران و نظارت بر آنها

یک دفتر معماری درجه یک باید با چندین پیمانکار معتبر کار کند و همیشه روابط خوب خود را با آنها حفظ کند. دفتر معماری موظف است کلیات پروژه را با چند پیمانکار در میان بگذارد و با بررسی استعلام‌ها، با فردی که صلاحیت بالاتر و قیمت مناسب‌تری دارد کار کند.

همچنین یک دفتر معماری باید لیستی از پیمانکاران در اختیار داشته باشد و بداند که هر کدام از پیمانکاران چه کارهایی را انجام می‌دهند. همچنین به جد توصیه می‌شود که استانداردهایی در حیطه کاری هر پیمانکار تعریف شود تا همه بدانند مثلا اگر انحرافی در فلان قسمت کار پیمانکار وجود دارد تا چه حد قابل قبول است. این استانداردها بهتر است در زمان بستن قرارداد با خود پیمانکار نیز مطرح شود و از او امضا گرفته شود تا از مشکلات همیشگی که با پیمانکاران در این موارد وجود دارد، جلوگیری شود.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۳

زمان‌بندی صحیح پروژه

یکی از مهم ترین دپارتمان‌هایی که هر دفتر معماری باید در اختیار داشته باشد، دپارتمان مدیریت پروژه (Project management) است. یکی از وظایف این دپارتمان این است که برای پروژه برنامه زمان‌بندی یا همان تایم لاین درست کند و با استفاده از نمودارها و چارت‌ها پیشرفت پروژه را طبق زمان بندی رصد کند.

هر دفتر معماری با کنترل پروژه باید جزئیات روند پروژه را به دقت کنترل کند و برای پروژه اولویت تعیین کند. با انجام این کارها می‌توان سرعت اجرای پروژه را بالاتر برد. بهتر است دقت زیادی شود تا پروژه‌های اجرایی هم‌پوشانی نداشته باشند چرا که هم‌پوشانی کارهای اجرایی از کیفیت نهایی اجرا می‌کاهد. در نهایت نیز می‌توان به صلاحدید مدیریت دفتر معماری، کارفرما از روند اجرایی و پیشروی کار بر اساس برنامه زمان بندی آگاه شود.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۲

ارائه پیشنهاد برای کنترل بودجه

کنترل بودجه یکی از وظایف و البته هنرهای یک دفتر معماری است. معماران مجموعه باید به کارفرما گزینه‌های جذاب و با قیمت مناسب و ارزان پیشنهاد کنند. همچنین از وظایف دیگر دفتر معماری، ارائه پیشنهاداتی است که هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهد. همچنین یک دفتر معماری باید ملاحظات فعالیت در کشور عزیزمان ایران را نیز مد نظر داشته باشد. یعنی تورم، تغییر قیمت‌ها، نبود پیمانکار در یک بازه زمانی و اجبار برای همکاری با یک پیمانکار گران قیمت‌تر باید در بودجه بندی و کنترل بودجه لحاظ شود.

نکته دیگری که باید هر دفتر معماری به آن توجه داشته باشد این است که زمان دفتر برابر با پول نقد است. فرض کنید شما کارفرمای پروژه هستید و می‌خواهید برای مدت زمانی که ساختمان شما در حال ساخت است، مکان دیگری را اجاره کنید و باید اجاره بها پرداخت کنید. پس اگر شما در کوتاه ترین زمان ممکن به انتهای پروژه نرسید باید هزینه‌های بیشتری را متحمل شوید. امیدواریم تا اینجای مطلب ” وظایف دفتر معماری چیست؟ ” برای شما مفید بوده باشد. در ادامه و جمع بندی این مطلب با ما همراه باشید.

وظایف دفتر معماری چیست؟ ۱

جمع بندی

هر دفتر معماری باید یک سری از وظایف را به صورت پیش فرض انجام دهد و می‌تواند بسته به پتانسیل‌های خود بخش‌های دیگری را نیز در پروژه بر عهده بگیرد. ما در تیم دفتر معماری فرحو که به مدیریت مهندس فرشید حسینی اداره می‌شود، تمام وظایفی که پیش‌تر در این مطلب گفته شد را سالهاست به کارفرمایان عزیر ارائه می‌دهیم. همچنین تیم اجرایی فرحو علاوه بر همکاری با مهندسین خبره، با پیمانکاران حرفه‌ای نیز همکاری می‌کند تا خروجی کار بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

امیدواریم از مطالعه مطلب ” وظایف دفتر معماری چیست؟ ” لذت برده باشید و این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مقالات آموزشی علاقمند هستید توصیه می‌کنیم با دیگر مطالب آموزشی ما در بخش مقالات وب سایت همراه باشید.

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
۱۲ نکته مهم که ساختمان را دوستدار محیط زیست می‌کند
17 آوریل 2022 / نکات اجرایی
۱۲ نکته مهم که ساختمان را دوستدار محیط زیست می‌کند

در سالهای اخیر متاسفانه همه ما شاهد تخریب محیط زیست توسط انسان‌ها هستیم، اما نکته مهم آن است که بسیاری از ما پیامدهای این اتفاق را نمی‌دانیم. ...

مطالعه بیشتر
۸ ویژگی مهم در طراحی منظر
07 آوریل 2022 / نکات اجرایی
۸ ویژگی مهم در طراحی منظر (۱)

با سلام و عرض ادب خدمت شما همراهان همیشگی وب سایت استودیو معماری فرحو. با یک مطلب آموزشی مخصوص علاقمندان به معماری منظر در خدمت شما هستیم. اگر ...

مطالعه بیشتر
پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی
30 اکتبر 2021 / نکات اجرایی
بررسی پاویون ایران در اکسپو دبی؛ تلفیق معماری، هنر و تاریخ

همانطور که استحضار دارید نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۱ هم اکنون در امارات متحده عربی و در شهر دبی در حال برگزاری است. این نمایشگاه یکی از مهم ترین و شاخص ...

مطالعه بیشتر