زندگی نامه پیتر زومتور

سلام. با یه زندگی نامه دیگه از معماران نامی جهان در خدمت شما هستیم. با توجه به درخواست‌های مکرر شما عزیزان در راستای نگارش زندگی نامه پیتر زومتور تصمیم گرفتیم مقاله زندگی نامه این هفته را به پیتر زومتور اختصاص بدهیم. پیتر زومتور یکی از معماران مینیمالیست و نامی سوییسی است که در کارنامه‌اش آثار منحصر به فرد فراوان و جوایز متعددی به چشم می‌خورد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره او، نظرات، آثار و اصول فکریش به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی پیتر زومتور

پیتر زومتور (Peter Zumthor) یکی از معماران برجسته سوییسی است که متولد ۲۶ آوریل ۱۹۴۳ در بازل سوییس می‌باشد. او از معمارانی است که به سبک مینیمالیسم علاقه فراوانی دارد و این سبک را دنبال می‌کند. او در طول مدت فعالیت خود آثار شاخصی را خلق کرده و جوایز فراوانی به واسطه کارهایش دریافت نموده است. به طور مثال او از جمله معدود معمارانی است که جایزه پریتزکر و جایزه مدال طلای سلطنتی را که یکی از معتبرترین جوایز معماری جهان است، دریافت نموده است. او معتقد است:

فرآیند طراحی بر تعادل دائمی عقل و احساس مبتنی است.

زندگی نامه پیتر زومتور ۱

آشنایی بیشتر با پیتر زومتور

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر گردید زومتور معتقد است فرآیند طراحی‌های معماری باید مبتنی بر تعادل دائمی احساس و عقل باشد. او می‌گوید تجربه کردن باید تجربه با تمام وجود باشد تا به نتیجه منجر شود. او همچنین معتقد است:

تجربه‌ کردن عینی معماری به معنای لمس‌ کردن، دیدن، شنیدن و بوییدن کالبد آن می‌باشد.

پیتر زومتور ۶ روایت ساده در هستی شناسی معماری دارد. این ۶ روایت عبارتند از:

  1. او به نحوه تجسد کالبدی حضور در معماری می‌پردازد و بر اثر جغرافیا روی اتمسفر آثار یک استودیو معماری تاکید می‌کند.
  2. او بر پیدا کردن زیبایی از امر معمولی، پیرامونی، روزمره، اشیا ملموس و فروتن محیطی تاکید می‌کند.
  3. او به تلاش معمار برای گذاشتن احترام به بافت‌های تاریخی تروماتیک می‌پردازد و این موضوع را مدام یادآوری می‌کند. او معتقد است معماران همیشه باید کنش معمارانه داشته باشند.
  4. او در عینی که بر گزاره فرم تاکید دارد از چیزی پیروی نمی‌کند و فرم را نتیجه آفریدن فضا به فراخور پرسش بنیادین از هستی اثر می‌داند. او از جمله افرادی است که سندروم امپراطوری فرم را مورد حمله قرار می‌دهد.
  5. او معماری است که بر روی گزاره فرم به عنوان یک پدیده انتزاعی خط بطلان می‌کشد و سبکی شاعرانه را در پروسه ساختن فرم مد ارائه می‌کند. او هدف برخی از کنش‌های معمارانه را ایجاد فضاهای ملموس، قابل درک و فروتن می‌داند.

یکی از روایت‌های مهم پیتر زومتور، تاثیر هنر است که بدون واسطه بر انسان تاثیر می‌گذارد و جوی تولید می‌کند که برخواسته از حافظه و احساسات غیر قابل توصیف و بالاتر از کنش‌های کلامی و واژگانی است.

زندگی نامه پیتر زومتور ۶

آثار پیتر زومتور

آثار مهم معماری پیتر زومتور به شرح زیر است:

سال ۱۹۸۶: ساختمان‌های محافظ برای یافته‌های باستان‌شناختی رومی – سوئیس
سال ۱۹۸۸: کلیسای سنت بندیکت – سوئیس
سال ۱۹۹۳: خانه‌های مسکونی برای سالمندان – سوئیس
سال ۱۹۹۳: مرکز اسناد توپوگرافی ترور – آلمان
سال ۱۹۹۶: مرکز هیدروتراپی والس – سوئیس
سال ۱۹۹۷: خانه هنر برگنتس – اتریش
سال ۲۰۰۰: غرفه سوئیس در نمایشگاه اکسپوی هانوفر – آلمان
سال ۲۰۰۷: موزه هنر کلومبا – آلمان
سال ۲۰۰۷: کلیسای کلاوس مقدس – آلمان
سال ۲۰۱۲: موزه قربانیان جنبش جادوگر ستیزی – نروژ

زندگی نامه پیتر زومتور ۴

جوایز پیتر زومتور

او در طول دوران حرفه‌ای فعالیت خود جوایز فراوانی دریافت کرده است که از جمله مهم‌ترین این جوایز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سال ۱۹۹۸: جایزه اتحادیه اروپا برای معماری معاصر (جایزه میس ون‌در روهه)
سال ۲۰۰۸: پرمیوم امپریاله (جایزه ویژه امپراتور ژاپن)
سال ۲۰۰۹: جایزه پریتزکر
سال ۲۰۱۳: مدال طلای موسسه معماری بریتانیا

زندگی نامه پیتر زومتور ۸

زندگی شخصی پیتر زومتور

پیتر زومتور فرد بسیار ساکتی است و عموما بسیار دور از رسانه‌ها است. او یک همسر با نام آنالیسا زومتور کووارد دارد که حاصل زندگی مشترک آنها نیز ۳ فرزند با نام های آنا، پیتر و جان هستند.

عقاید و خصوصیات معماری پیتر زومتور در معماری

۱. ایجاد جو حسی و عاطفی و در نتیجه تسخیر وجود انسان

پیتر زومتور، سیگورد لورنتس و آلدوفان از جمله معمارانی هستند که آثارشان برآمده از احساسات و در واقع بازتاب احساسات عمیق است. چنین آثاری تاثیر فوق العاده‌ای بر سرشت وجودی انسان می‌گذارند و او را به نحوی دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهند.

یوهانی پالاسما معتقد است آثار این معماران از عمق احساسات آنها نشات می‌گیرد. پروژه‌های آنها احساسات مخاطب را بر می‌انگیزد در صورتی که ممکن است این آثار حتی پرداخت زیبایی شناسانه نیز نداشته باشند. این آثار علاوه بر درگیر کردن احساسات مخاطبین آنها را به فکر وا می‌دارد و پرسشهایی در ذهنشان ایجاد می‌کند که پاسخی برایشان وجود ندارد. پیتر زومتور خودش نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد و می‌گوید به دنبال خلق حس در فضا است؛ موضوعی که از اصول و فرمول‌های ترکیب‌بندی فراتر است.

زومتور خود را ملزم به بهره‌گیری از کیفیت صوتی مواد، بو و بساوش پذیری می‌داند. زومتور اعتقاد دارد:

یک اثر هنری فقط زمانی کیفیت یک اثر هنری را دارد که ترکیب محتوا و فرم‌هایش باعث ایجاد یک جو پر قدرت شود تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. تاثیرگذاری اثر هنری زمانی کامل می‌شود که اثر بتواند سرشت وجودی انسان را که شامل حواس پنج گانه است، تسخیر کند. زومتور در تفکراتش به فضاهایی اشاره می‌کند که در آنها قرار گرفته و آن فضا در وجودش رخنه کرده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که پیتر زومتور بر روی آن پافشاری می‌کند، احساس مشترک بین انسان‌هاست. او بیان می‌کند که به معماری علاقمند است که مبتنی بر احساس مشترک و فهم همگانی باشد. زومتور باور دارد که عواطف و علایق پدیده‌هایی موجود هستند و می‌خواهند به فرم بدل شوند. وظیفه هر معمار تبدیل نمودن این علایق و اشتیاق‌ها به فرم با گذار از عقل انتقادی است. زومتور تاکید می‌کند:

بن مایه هر طرح معماری موفق بر اساس احساس و شهود تشکیل می‌شود.

زندگی نامه پیتر زومتور 10

۲. زمان، زیستن و تجربه زندگی

پیتر زومتور تجربه فضای شهری، معماری و تجربه‌های نخستین در ایجاد یک فضای مقهور کننده را بسیار مهم می‌داند و اذعان می‌کند:

همه ما معماری را به شکل حسی درک کرده‌ایم. درک ما از معماری ریشه در تجربه‌های نخستین ما دارد. درک ما نیز ریشه در کودکی و جوانی ما دارد.

یکی از نکات مهمی که زومتور بر آن تاکید زیادی دارد این است که تجربه های ناآگاهانه اولیه ما از فضاهای زیستی طبیعی، مصنوعی و درک شهودی ما به مثابه مبنای سنجش ماست. خاطره‌هایی که ما در زمان کودکی از خانه وفضای شهر داریم که تاثیر فراوانی در دریافت‌های ادراکی ما دارند فقط در عقاید زومتور نبوده‌اند و در بسیاری دیگر از اندیشمندان سده بیستم نیز وجود دارد. زومتور معتقد است:

دانشجویان باید یاد بگیرند تجربه‌های زیستی خود را اساس طراحی‌هایشان قرار دهند. آنها باید فضاهایی که در آنها زندگی کرده‌اند را به یاد داشته باشند و مدام از خود بپرسند چه چیز ما و عواطف ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر چیزی در این مورد پیدا کردند باید بدانند که هیچ چیز موثق‌تر از آن نیست.

۳. معماری آرمانی، معماری سکوت

یکی از وجوه مهم معماری پیتر زومتور سکوت است. او یکی از منتقدین معماری خودنما است و می‌گوید که معماری خوب باید پذیرای انسان باشد و اجازه دهد تا انسان در آن سکونت گزیند و تجربه‌اش کند نه اینکه ساختمان به واسطه خودنمایی خود را بر انسان تحمیل کند. او می‌گوید:

تصور محبوب من از معماری، طراحی و خلق ساختمانی است که وقتی ایجاد گردید من در نقش طراح عقب بنشینم و ساختمانی را به جای بگذارم که تجلی ذات خالص خودش باشد و بدون نیاز به اینکه من درباره آن سخنوری کنم روی پای خود بایستد.

به اعقتاد پیتر زومتور، ساختمان‌ها می‌توانند سکوتی زیبا داشته باشند. سکوتی که آن را با مفاهیمی مانند حضور و پیوستگی، آرامش درونی، حس گرما و برانگیزی، بازنمود چیزی نبودن و تجلی ذات خود بودن پیوند می‌دهد. او اظهار می‌کند:

من به صدای فضا گوش فرا می‌دهم، به صداهایی که مواد و سطح‌ها در نتیجه تماس و ضربه ایجاد می‌کنند، به سکوت در نقش پیش‌شرط شنیدن

زندگی نامه پیتر زومتور ۵

به این ترتیب سکوت ۳ مفهوم مختلف در آثار او پیدا می‌کند:

  • اول سکوت طراح و صحبت کردن بنا
  • دوم ایجاد سکوت در فضا
  • سوم به سکوت درآوردن فرد حاضر تا بنا را با گوش جان بشنود

پیتر زومتور یکی از استعدادهای درخشان در خلق فضاسازی های منحصر‌به‌فرد است. او این کار را با تسلط استادانه خود بر روی نور و مصالح انجام می‌دهد. ساختمان‌هایی مانند حمام حرارتی والس و کلیسای کوچک روستایی که زومتور طراحی کرده است تجربه‌ای بسیار جالب برای حواس است. تجربه‌ای با هر جز هستی و ماهیت بنا و محیط.

آنجلا بردی که ریاست کمیته افتخارات RIBA را بر عهده دارد گفت:

کارهای پیتر زومتور، تجدید ارتباط با سنت معماری مدرن است که روی مکان، جامعه و به کار بردن مصالح تاکید دارد. گفته‌های او مؤید بر تجربه طراحی، ساخت و ساز و سکونت می‌باشند.

زندگی نامه پیتر زومتور ۲

سخنان پیتر زومتور

خوب امیدواریم تا به اینجا، مطلب زندگی نامه پیتر زومتور برای شما مفید بوده باشد و خسته نشده باشید. در این بخش از مطلب بنا داریم تا سخنان پیتر زومتور را برای شما بازگو کنیم تا شما را بیشتر با عقاید این معمار بزرگ آشنا کنیم. با ما همچنان همراه باشید.

من می‌خواهم بناهایم به تاریخ یک مکان متصل باشند

مناظر و اماکن مختلف خاطرات را در خود ثبت و حفظ می‌کنند. آنها آثار و ردپای زندگی‌هایی را که ممکن است زمان زیادی از وجودشان گذشته و اکنون از بین رفته‌اند، در خود نگهداری می‌کنند. آن چیزی که باعث می‌شود من از این ردپاها و اثرات شگفت‌زده شوم این است که آنها واقعا خاص و بی همتا هستند و اصالت خود را حفظ می‌کنند. مناظر به عقیده من و البته بسیاری از افراد شاخص دیگر مستندات تاریخی هستند. من عموما مکانی را که می‌خواهم در آن اقدام به ساخت کنم مورد بازخوانی و تفسیر قرار می‌دهم. من به واسطه طراحی قادر هستم به ایجاد و بالا بردن آگاهی کمک کنم. من مانند یک ذره بین عمل می‌کنم تا بتوانم واقعی‌تر و نزدیک‌تر به یک مکان نگاه کنم و اثرات فعالیت‌های انسانی را که نادیده گرفته شده‌اند کشف کنم.

من علاقمندم تا بناهایی که طراحی میکنم به تاریخ یک مکان وصل باشند. این موضوع برای من بسیار مهم است و اهمیت بالایی دارد. آن چیزی که از سکوت گذشته است (مکان) اکنون سخن گفتن را آغاز می‌کند و باعث می‌شود جرقه‌های ذهنی و احساسات در سطوح مختلف بر‌انگیخته شوند تا ما بتوانیم درک را شروع کنیم.

توصیه من به همکاران جوان این است که احساساتی باشند و به بینش و شهود خود اعتماد کنند

من وقتی در آتلیه خودم قدم می‌زنم به همکاران جان خودم توصیه می‌کنم که سعی کنند احساساتی باشند و به شهود و بینش خود اعتماد کنند. همچنین به آنها می‌گویم که در فرآیند طراحی زودتر از موعد به مباحث مرتبط با منطق و استدلال وارد نشوند؛ چرا که امکان دارد به وسیله استدلال‌های منطقی امکان درک شهودی در طراحی از میان برود.

بسیاری از اوقات نتیجه بحث و گفتگوها چنان است که سعی در جهت فهم یک معماری درست، یک موضوع و سایت منحصر به فرد دارد اما اکثرا نتیجه سازنده‌ای در بر ندارد.

البته نباید فراموش کنیم که فکر کردن هم خیلی مهم است ولی برای من تفکر به منزله یک خط است در حالی که عواطف و ادراکات شهودی به امثال ما کمک می‌کند تا بتوانیم در فضاهای زندگی عمیق‌تر نفوذ کنیم تا اثر بهتری خلق کنیم. بنابراین در زمان طراحی من به دنبال بازخوردها و شهودیات عمیق‌تر هستم که تا الان در قالب کلمات ارائه نشده‌اند.

برای من احساسات بنیادین در زمان طراحی یک بنا و تجربه واقعی یک ساختمان واقعی مشابه هستند.

زندگی نامه پیتر زومتور 9

کار من دیدن و درک آنچه دیدم است

در حوزه معماری همواره یک نیاز ضروری وجود دارد و دغدغه من این است که چطور از این نیاز بهره‌برداری کنم. من همیشه از خود می‌پرسم:

آیا کاری که انجام می‌دهم ارزشمند است؟ آیا آن را دوست دارم؟ طرح من چه کمبودهایی دارد؟

سعی من این است که نیازهای عملکردی، بهره‌برداری و خصوصیات مکان را همزمان حس کرده باشم و درباره آنها فکر کنم. من معتقدم در آنچه نمود فیزیکی یک ساختمان القا می‌کند کل تاریخ موجود است. چرا که تاریخ بیش از آنکه در کتاب‌ها موجود باشد در همین دنیا تجلی کرده است. البته منکر این نمی‌شوم که تاریخ در کتاب‌ها هم موجود است.

به نظر من تاریخ با خاطره‌ها در کتاب‌ها موجود است تا دانشجویان بتوانند در دانشگاه تحصیل کنند و آنجاست که به روایت مکتوب تاریخ نیاز است. اما تاریخ واقعی چیز دیگری است. تاریخ خانواده‌های ما و تاریخ اقوام همه‌جا موجود است. این طور نیست؟ بنابراین کار من این است که ببینم و آنچه دیده‌ام را درک کنم. یا حداقل تلاش کنم درک کنم.

جایی درس بخوانید که معماری را به مثابه راهی برای زندگی کردن به شما آموزش دهند

بین نظریه‌ها و دیگر مواردی که استادان دانشکده‌های معماری و دستیاران آنها به دانشجویان آموزش می‌دهند با واقعیت بنا اختلاف فراوانی وجود دارد. به همین دلیل است که من به جوانان توصیه می‌کنم که در انتخاب دانشکده خود دقت فراوانی داشته باشند. استادان را با دقت بیشتر انتخاب کنند و سعی کنند جایی را برای آموزش خود انتخاب کنند که معماری در آن به شکل واقعی تدریس می‌شود نه به شکل تئوری. تئوری خواندن شاید خیلی نیازی به دانشگاه رفتن هم نداشته باشد.

در محلی درس بخوانید که معماری را مانند راهی برای زندگی کردن به شما آموزش دهد.

در مدارس معماری تاکید بالایی بر مثال انتزاعی وجود دارد. یعنی اینکه دانشجویان آن مدرسه نظریه، ایده و کانسپت صحیح داشته باشند. تاکید بیش از اندازه‌ای که بر روی انتزاع وجود دارد باعث می‌شود زندگی واقعی به حاشیه رانده شود که اصلا این موضوع را توصیه نمی‌کنم.

زندگی نامه پیتر زومتور ۹

۸ ساختمان برتر پیتر زومتور

پیش‌تر در ابتدای این مطلب نیز به آثار زومتور پرداختیم. در این بخش می‌خواهیم یک بار دیگر ۱۰ ساختمان برتر او را نیز معرفی کنیم:

  • ساختمان ترمه والس، شهر والس سوییس
  • کلیسای مقدس بندیکت، شهر سومویتگ سوییس
  • پناهگاه های سایت باستان شناسی روم، شهر چور سوییس
  • خانه سالمندان ماسان، شهر ماسان سوییس
  • خانه های چوی لایس، شهر لایس سوییس
  • اقامتگاه خصوصی لوزی هاوس، سوییس
  • املاک بیل بنکن در بازلند سوییس
  • خانه تروگ هاوس در گوگالون سوییس
زندگی نامه پیتر زومتور ۳

آتلیه معماری پیتر زومتور

پیتر زومتور در سال ۱۹۷۹ آتلیه معماری خود را تاسیس کرد. عملکرد او پس از آغاز به کار این آتلیه به شدت رشد کرد و او توانست پروژه‌های بین المللی فراوانی را دریافت کند. این رشد سریع مدیون اخلاق قوی کار و فلسفه روشن اوست که بطور مداوم در پروژه‌هایش به کار می‌گیرد.

آتلیه زومتور که Peter Zumthor & Partner نام دارد اکنون یک استودیو کوچک با حدود ۳۰ کارمند است. این استودیو در هالدنشتین واقع شده است که در نزدیکی شهر چور سوییس قرار دارد.

خوب امیدواریم از مطالعه مطلب زندگی نامه پیتر زومتور لذت برده باشید و این مطالب برای شما مفید بوده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید توصیه می‌کنیم سری به بخش مقالات وب سایت استودیو معماری فرحو بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا