پرش کیهانی 9

با سلام و عرض ادب خدمت شما مخاطبین گرامی استودیو معماری فرحو. با یک مطلب آموزشی جذاب درباره معماری پرش کیهانی در خدمت شما هستیم. معماری پرش کیهانی یا پیدایش کیهانی یک سبک جدید و تازه در معماری جهان است که در آن طرح‌ها به صورت فانتزی و دفرم هستند. این سبک به نوعی تکمیل کننده سبک فولدینگ (تاخوردگی) و واسازی است. در ادامه مقاله ” معماری پیدایش کیهانی چیست؟ “ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره این سبک خاص در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با معماری پرش کیهانی

نظریه پرش کیهانی برای اولین بار توسط چارلز جنکز وارد دنیای معماری شد و در سال ۱۹۹۵ میلادی نیز کتابی در همین زمینه به چاپ رسید. چارلز جنکز معتقد است معماری باید معلول باشد. حال شاید بپرسید معلول چیست؟ معلول دیدگاه انسان از خود و از جهان پیرامون خود است. به عبارتی دیگر معماری باید معلول شرایط امروز باشد. جنکز معتقد است:

اگر در جهان سنتی فرم تابع سنت است و در جهان مدرن، فرم تابع عملکرد می‌باشد، در جهان کنونی فرم تابع دیدگاه جهانی است.

میس وندروهه کسی بود که شعار ” کمتر بیشتر است ” را در معماری مدرن جهان مطرح کرد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. جنکز اما این عقیده را نداشت و بر اساس نظریه پیچیدگی و به نقل از فیلیپ اندرسون به شعار ” بیشتر متفاوت است ” علاقمند بود.

اکثر معماران دهه هشتاد میلادی سبک دیکانستراکشن که گرایشاتی به سمت سبک فولدینگ داشتند، از اواسط دهه ۹۰ میلادی تصمیم گرفتند تا مبانی نظری خود را بر اساس مباحث جدید علمی بنا کنند. معماران شاخصی مانند پیتر آیزنمن، فرانگ گری و دنیل لیبسکیند از جمله افرادی بودند که روند تکامل و پیدایش را در طرح‌های معماری خود پیاده کردند.

در آثار معماری این معماران، روند طراحی و پیدایش دقیقا مانند مقیاس بزرگ‌تر آن یعنی کیهان اتفاق می‌افتد. یکی از ساختمان‌های شاخصی که در این سبک ساخته شده است، موزه گوگنهایم شهر بیلبائو اثر فرانک گری است. در ادامه به معماری این موزه می‌پردازیم.

  • موزه گوگنهایم بیلبائو

گری بر خلاف بیشتر معماران زیاد اعتقادی به بحث و تبیین مبانی نظری ندارد. چارلز جنکز و معماران دیگر برای طبقه بندی و تشریح مفاهیم طرح‌های معماری فرانک گری بیشتر از خود او تلاش کرده‌اند. جنکز از موزه گوگنهایم به عنوان یکی از سه ساختمان مهم در سبک معماری پیدایش کیهانی نام برده است و اعتقاد دارد بسیاری از مبانی مرتبط با سبک پیدایش کیهانی در این ساختمان پیاده شده است.

معماری فرانک گری پیش‌تر یک معماری دو بعدی بود که سطوح را در تقابل با یکدیگر و مقابل هم نشان می‌داد اما معماری او بعدها به یک معماری سیال و سه بعدی گرایش پیدا نمود که از جمله مهم ترین نمونه طرح‌های او در این زمینه می‌توان به موزه گوگنهایم اشاره کرد.

پلان ساختمان موزه گوگنهایم به شکل یک گل است که در حال باز شدن و رسیدن به شکوفایی است. احجام سه بعدی این ساختمان با ورقهای فلزی از جنس تیتانیوم پوشیده شده‌اند و مانند گلبرگ‌های گل از مرکز این ساختمان به سمت بیرون گسترش یافته‌اند.

در این ساختمان معماری امواج و استمرار نرم با استادی تمام به صورت خلاقانه‌ای طراحی شده است.

جنکز اما ایرداتی نیز به این ساختمان گرفته است که از جمله آنها می‌توان به یک اندازه بودن صفحات تیتانیوم در سطوحی نام برد که انحنای متفاوت دارند. فیلیپ جانسون در مورد فرانک گری و طرح موزه گوگنهایم چنین گفته است:

کار گهری گفتاری نیست، این هنر است. من همیشه گفته‌ام کلام هنر را از بین می‌برد.

از دیگر آثار شاخصی که بر مبنای معماری پرش کیهانی ساخته شده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه گوگنهایم ابوظبی
  • تالار کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس
  • دانشکده کیس وسترن کلیولند

ضوابط معماری پرش کیهانی

جنکز ضوابط معماری پرش کیهانی را در ۸ مورد زیر لیست کرده است:

1) ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعی

2) نمايش مبدا كيهانی سازماندهی خودی و ظاهر شدن و پرش به يك سطح بالاتر يا پايين‌تر

3) عمق سازماندهی، چند ظرفیتی و پيچيدگی و مرز آشفتگی

4) تجليل از گوناگونی و تنوع و دگرگونی

5) ايجاد گوناگونی از طريق روش‌های تكه چسبانی (کولاژ)

6) تصديق زمان و برنامه اجباری و چرخه طبيعی و كثرت گرايی

7) بيان موضوعات به صورت نشانه‌های دو‌گانه يعنی نشانه‌های زيبايی و نشانه‌های ايده‌ها

8) توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه‌های كيهانی

امیواریم مطالعه مطلب ” معماری پیدایش کیهانی چیست؟ “ برای شما مفید واقع شده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید سری به بخش مقالات وب سایت ما بزنید و دیگر مطالب ما را نیز مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا